10 november 2021

Positieve houding railterminal

In Barneveld wordt al jaren gesproken over een mogelijke komst van een railterminal. Het college van B&W en ondernemers in Barneveld vragen ons een positieve houding ten opzichte van deze terminal. Jan Top had onderstaande bijdrage in de gemeenteraadsvergadering van 10 november 2021. Hij legde uit waarom wij voorlopig positief staan tegenover een mogelijke railterminal.

De eventuele ontwikkeling van een railterminal in Barneveld loopt al enige jarenStap voor stap krijgt de ontwikkeling verder vorm. De initiatiefnemers zijn erin geslaagd een exploitant te vinden.

In al die jaren is de SGP consequent geweest in haar standpunt: we hebben een positieve grondhouding. Dat we een positieve houding hebben, heeft de volgende redenen. Allereerst geeft de railterminal mogelijkheden voor de grondstoffenaanvoer voor lokale bedrijven. Verder kan de railterminal het goederenvervoer via de weg tussen de Randstad en de regio Barneveld fors verminderen. Tenslotte biedt het economische voordelen voor onze gemeenteen met name het lokale bedrijfsleven.

We zijn daarbij positief met een duidelijke randvoorwaarde. Die randvoorwaarde is dat de zondag wordt ontzien bij de exploitatie van de railterminal.

Dit standpunt breng ik namens de SGP opnieuw naar voren. Wij hebben kennisgenomen van het feit dat de exploitant in principe wil uitgaan van werkzaamheden op werkdagenDit is voor ons voldoende signaal om de gevraagde positieve grondhouding te houden. Wij willen de initiatiefnemers vragen deze aanpak daadwerkelijk in de toekomst vast te leggen.

Er zullen nog wel de nodige zaken uitgewerkt moeten worden. Zoals de vraag wat voor soort terminal Barneveld zal moeten worden. Een model zoals zichtbaar in Venlo (met heel veel opslag) spreekt ons niet aan, echter we willen ons nog niet direct vastpinnen op dit soort zaken om daarmee een stuk vrijheid aan de initiatiefnemers over te laten. Uiteindelijk zal het geheel ook rendabel moeten zijn. Ook het vervoer van goederen van en naar de railterminal zal nog de nodige voeten in de aarde hebben. De uitwerking van de definitieve plannen rond de railterminal zien we met belangstelling tegemoet.

Voorzitter, voor nu kunnen wij instemmen met genoemd raadsvoorstel.