9 februari 2022

RAAD FEBRUARI 2022 | De zonneladder

Tijdens de raadsvergadering van 9 februari 2022 is onder andere gedebatteerd over de Zonneladder. Ofwel: plannen over zonne-energie. Wout Hazeleger had onderstaande bijdrage.

De Barneveldse Zonneladder herzien, oftewel de derde ronde. Wat is het zinvol om regelmatig de afspraken over energieopwekking tegen het licht te houden.

Er is veel veranderd in de achterliggende jaren. Er is ook veel vooruitgang geboekt. Als we alleen al zien naar het rendement van de panelen. Tijdens de commissievergadering werd het project Branderwal genoemd. Het oorspronkelijke aantal van 76.000 panelen is teruggebracht naar 45.000 zonnepanelen met dezelfde technische opbrengst. In de zonneladder en RES 1.0 worden de aantallen aangehouden als richtinggevend. Wat de SGP betreft mogen we hier praktisch mee om gaan om niet alleen te sturen op aantallen panelen maar zeker ook te kijken naar de totaal op te wekken energie. Op dit punt dienen we als SGP een motie in met het volgende dictum: Verzoekt het college: 1) Bij de volgende evaluatie, respectievelijk herziening van de zonneladder (uiterlijk 2025) uit te gaan van opwekcapaciteit in plaats van aantallen panelen. 2) Te stimuleren dat de zonnepanelen met een hoge capaciteit worden geplaatst zodat er minder oppervlak nodig is.

(Deze motie werd aangenomen)

Zon op dak levert in de praktijk nog te vaak problemen op als het om de onderliggende constructies gaat. Qua regelgeving is het nog te vrijblijvend om zwaardere constructies toe te passen, zodat zon op dak mogelijk is bij nieuwbouwprojecten. Hoewel dit landelijke regelgeving betreft (Bouwbesluit) zien we in de komende Omgevingswet kansen om dit op te leggen bij nieuwe project in Industriegebied.

Benutten tijdelijke capaciteit: Het is mogelijk om bij ACM (Autoriteit Consument en Markt) ontheffing aan te vragen voor reservecapaciteit op het hoogspanningsnet. De SGP zit dit als een uitgelezen kans om dit samen met het congestierapport van Liander in kaart te brengen. Kan de wethouder ons toezeggen om de raad middels een memo te informeren?

Het tempo van energieopwekking door zon zit er flink in. De verwachting is dat in 2025 reeds 63% van het doel, zon op dak behaald is, terwijl de horizon van zon op land reeds in 2025 is behaald is (beoogde doel is 2030).

Vanwege dit tempo is het zaak om kritisch te kijken naar de locaties zon op land. De motie om eerst te kijken naar restgronden, is wat de SGP betreft niet uitgevoerd conform onze verwachtingen. Wij zijn er voorstander van om zelf te kijken naar de potentiële locaties en dit niet af te laten hangen van de uitvraag

die genoemd is het voorliggende stuk. We roepen het college dan ook op om werk te maken van de volgende kansen:

1) Biedt de energie coöperatie Voorthuizen hulp aan bij een oplossing van de restgrond bij kruising A-30/Scherpenzeelseweg

2) LTO pleit voor een aanjaagteam in FoodValley om maximaal in te zetten op restgronden. Als SGP dienen we een motie in met deze strekking.

Het dictum van deze motie luidt: Verzoekt het college: 1) Te stimuleren dat in de regio Foodvalley een aanjaagteam (of andere methode) aan de slag gaat voor de daadwerkelijke inventarisatie van concrete restlocaties voor zonnepanelen in de regio. 2) In de gemeente Barneveld meer vaart word gemaakt met het benutten van deze restlocaties.

(Deze motie werd na toezeggingen van het college ingetrokken).

Optimaal gebruik maken van het elektriciteitsnetwerk. We kijken met belangstelling uit naar het aangekondigde congestierapport van Liander. Wat de SGP betreft liggen er ook kansen. Het project Blaakweg in gemeente Ede is inmiddels vergund hebben we begrepen. De kabels voor dit project worden over Barnevelds grondgebied naar industrieterrein Harselaar gelegd. Op de kaart is te zien dat deze kabels in de buurt van de locatie Branderwal een plaats zullen krijgen. Dit biedt een koppelkans om deze kabels optimaal te benutten. We roepen het college ook op om de kansen voor agrarische daken maximaal aan te grijpen. De combinatie van zon op dak, boerderijmolens en extra schakelstations levert alleen maar winnaars op. We vragen het college om hier een reactie op te geven.

Als laatste willen we ingaan op het maken van uitzonderingen m.b.t. energieopwekking op landbouwgrond. De pilot in De Glind is ons allen bekend. Recent ontvingen we een brief van de heer Van Deelen, die volgens zijn schrijven geen antwoord heeft ontvangen op zijn voorstel. Kan het college ons meedelen wat de status is van deze contacten?

Hoeveel ruimte is er voor andere pilots en uitzonderingen? We ontvangen signalen dat er mogelijkheden zijn voor energieopwekking op land, die het agrarisch gebruik van de grond niet aantasten. Hoe kunnen we als raad hier grip op houden, zonder de deur wijd open te zetten?

Wat de SGP betreft zijn we op de goede weg en we hopen dat er voldoende alternatieven gevonden worden om landbouwgrond te ontzien of deze functie te blijven houden.