28 januari 2022

SPREKEND BARNEVELD #2 | Florus Floor

In een serie portretten spreken we met personen die een vertegenwoordigende functie hebben in onze gemeente, of die te maken hebben met uitdagingen waar Barneveld voor staat. In deze aflevering spreken we Florus Floor, eigenaar van Greengiving, een bedrijf dat online duurzame relatiegeschenken verkoopt. Greengiving startte 13 jaar geleden op een zolderkamertje, maar is inmiddels uitgegroeid tot een gezonde en groene onderneming met 22 werknemers.  


Wat doet Greengiving eigenlijk? 

‘Greengiving is leverancier van duurzame relatiegeschenken. Zo’n 10 jaar geleden kwamer bij veel bedrijven aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen(MVO). Dit uitte zich in een ander inkoopbeleid voor relatiegeschenken en promotiematerialen.Toen wij dat gat zagen ontstaan, hebben we daarop ingespeeld. Een spannend moment, maar achteraf gezien was het heel succesvol. We zijn hard gegroeid en hebben nu webwinkels in onder andere Nederland, België, Duitsland en een verkoopkantoor in Hongarije.’ 

Wat maakt een relatiegeschenk duurzaam? 

In de begintijd ging het vooral over duurzamere grondstoffen, vrijwaring van kinderarbeid en het niet gebruiken van schadelijke stoffen zoals BPA. Inmiddels is er steeds meer oog voor het productieproces, het transport en de recyclebaarheid. Bij Greengiving vinden we het ook belangrijk dat het een nuttig product is, dat niet direct in de prullenbak verdwijnt. 

Daarnaast kijken we naar de duurzaamheid van onze bedrijfsvoering. We zitten inmiddels vijf jaar in een compleet energieneutraal pand en zetten stappen om onze CO2-uitstoot te reduceren. Wat we niet of moeilijk kunnen reduceren, compenseren we door boomaanplant. We zijn aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om bomen te planten in ontwikkelingslanden, waarbij ook oog is voor het sociale aspect. De bomen nemen CO2 op, maar geven ook vruchten. Dit genereert inkomsten voor de lokale boeren. Als het project succesvol is, willen we het breder introduceren zodat andere ondernemers ook kunnen aanhaken.’ 


Waarom MVO? 

‘Laten we nuchter blijven. Wij nemen graag onze verantwoordelijkheid, maar we kunnen als Greengiving niet de wereld veranderendoor klimaatneutraal te opereren. Het is een kleine druppel op de gloeiende plaat. Wel proberen we invulling te geven aan de Bijbelse opdracht om de aarde te bouwen en te bewaren. Wat dat betreft mooi dat de SGP voor de slogan Bouwen en bewaren’ kiest.  

'Graag zou ik nog wat meer passie bij de gemeente Barneveld zien.'

Graag zou ik nog wat meer passie bij de gemeente Barneveld zien. Er is bijvoorbeeld een energieloket, waar je terechtkunt voor advies over isolatie en zonnepanelen. Kan dat niet wat uitgebreid worden? En kan de zichtbaarheid niet beter? Veel ondernemers weten nu niet waar ze terechtkunnen met hun vragen. Een voorbeeld: als werkgever kun je je personeel stimuleren om duurzame keuzes te maken, zoals de aanschaf van een (hybride) warmtepomp. Dit kan voor zowel de werkgever als de werknemer fiscaal heel aantrekkelijk zijn. Maar hoe weet je dit als werkgever? Dit moet je zelf ontdekken en uitpluizen, terwijl de gemeente daarin volgens mij een grote rol kan spelen. Misschien moet het energieloket wel een MVO-loket worden, waarbij aandacht is voor de aspecten people, planet en profit.’  

Een deel van de werkzaamheden wordt gedaan door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hoe geef je dit vorm en hoe zie je de rol van de gemeente hierin? 

‘Dat klopt, wij werken samen met een externe drukker waar 18 mensen werken die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Elke dag zijn er vijf mensen voor ons aan de gang om tassen te bedrukken. Hierbij wordt gefocust op wat ze wél kunnen. Met wat extra begeleiding komen ze helemaal tot hun recht en bloeien ze op tot waardevolle werknemers die waardering krijgen voor hun werk. 

'Denk iets meer buiten de hokjes waar deze mensen in zijn geplaatst.'

Ik denk dat dit voor veel bedrijven een waardevolle aanvulling kan zijn. Daar zie ik dan ook een rol weggelegd voor de gemeente. Denk iets meer buiten de hokjes waar deze mensen in zijn geplaatst. Als iemand graag in de horeca werkt,maar dat door de huidige omstandigheden lastig blijkt te zijn, kijk dan naar wat wel kan. Als zo iemand bijvoorbeeld bij een aantal bedrijven de lunch kan verzorgen, creëer je werkgelegenheid. Waarschijnlijk zijn er genoeg bedrijven die zoiets best zien zitten.  

Ja, zijn die bedrijven er genoeg? 

‘Ik weet zeker dat ze er zijn. Ondernemers willen echter twee dingen niet: onduidelijkheid en administratielast. Dus benader bedrijven, bijvoorbeeld via ondernemersverenigingen. Wees zichtbaar en laat weten dat mensen een plekje zoeken. Zorg dat ondernemers geen stapels papier moeten invullen voordat ze iemand in dienst nemen die onder begeleiding moet werken. Nogmaals: zichtbaar zijn en heldere processen hanteren. Dan weet ik zeker dat je veel mensen aan een plekje helpt.’ 

Tekst: Teunis den Boon

Fotografie: Anne Sophie van der Linden

https://www.instagram.com/sophotos.photography/