15 december 2021

Geur? Je weet waar je woont!

Kan het zijn dat je wat geur van de buurman ruikt als je in Barneveld woont? Jazeker! We weten in welke omgeving we zitten en houden rekening met elkaar. Lees hieronder de bijdrage van Wout Hazeleger over de geurnormen die verruimd worden.

De geurnorm uit 2008 dient geactualiseerd te worden om uitbreiding van een aantal woonontwikkelingen mogelijk te maken. Door in deze gebieden een afwijkende(hogere) norm vast te stellen is woningbouw ook hier mogelijk.

Barneveld groeit en de wens is om meer woningen te bouwen. Hierdoor lopen we tegen grenzen aan, ook met oog op de geurnormen. Wat de SGP betreft is bouwen OK, maar de rechten van de agrariërs mogen hierdoor niet geschaad worden.

Het aanpassen van de norm naar 14 odeur voor industrieterrein de Breillaard heeft onze volledige steun. Dit geldt ook voor de motie van CU over het in stand houden van de norm 14 odeur van industrieterrein Harselaar. Met deze motie tekenen we mee.

Gemeente Barneveld is een gemeente met een groot buitengebied en een bloeiende agrarische sector waar we zuinig op zijn. Allen die hier wonen of wensen te wonen weten dat dit historisch gezien altijd zo geweest is. Incidenteel wordt de geurnorm overschreden, dat is wat de SGP betreft acceptabel.

De gemiddelde Barnevelder denkt hier gelukkig ook zo over. We hebben navraag gedaan over het aantal klachten. In 2019 zijn uit de wijk Veller 3 en in het jaar 2020 zijn er 7 klachten geregistreerd. Dit jaar zijn er 31 geurklachten binnen gekomen van 8 verschillende inwoners, 2 van deze inwoners(uit de wijk Rootselaar-West) zijn alleen al verantwoordelijk voor 25 binnengekomen klachten in 2021. Alle genoemde klachten vallen binnen de gestelde norm.

Het CBS heeft een landelijk onderzoek gedaan naar geurhinder over de jaren 1990-2010. Hierbij is ook specifiek gekeken naar de landbouw. De overlast in die jaren is afgenomen van 25% naar 10% van de bevolking.

De SGP kan instemmen met het aanpassen van de Geurverordening. We wachten de evaluatie van het beleid in de achterliggende jaren met belangstelling af. Wat de SGP betreft zijn en blijven we een plattelandsgemeente, we weten waar we wonen.