12 februari 2022

SGP trapt campagne af in Kootwijkerbroek

Gisteravond is de SGP haar campagne gestart in Kootwijkerbroek met een thema-avond over de landbouwsector. In de sector zijn veel zorgen. Toch kiest de SGP voor ‘Natuurlijk heeft de boer toekomst!’ Het thema straalt onverzettelijkheid uit en dat past bij Kootwijkerbroek, aldus Bert-Jan Ruissen, Europarlementariër voor de SGP.

Zowel Jan Top, Lijsttrekker van de SGP in Barneveld, als Ruissen benadrukken hoe belangrijk het is om korte lijntjes te hebben binnen de partij. Op plaatselijk, provinciaal, landelijk en Europees niveau zet de SGP zich in voor de landbouwsector. Kandidaat-wethouder Bennie Wijnne benadrukt hoe belangrijk het is dat de gemeente bij de boer aan de keukentafel zit om te adviseren en de boer te steunen.

's Middags bezochten zij een aantal boeren. Boeren willen graag innoveren en verduurzamen. Er moet dan wel een goed verdienmodel zijn. De overheid kan innovatie veel beter faciliteren. De sector heeft hele goede middelen om aan reductie te doen van fijnstof, ammoniak etc. Veel politieke partijen zien landbouw als de stikstofveroorzakers. De SGP kijkt met trots naar de Nederlandse landbouw.

Een stoppende boer moet perspectief bieden aan de blijvende of startende boer, aldus Bart Kemp. Zijn opmerking dat wolven afgeschoten moeten worden rekende op bijval van het publiek in de zaal. Top geeft aan dat de SGP zuinig wil zijn op landbouwgrond. De komende jaren moeten er duizenden woningen gebouwd worden. De SGP wil, om agrarische grond te sparen, eerst kijken naar plaatsen binnen de bebouwde kom die heringericht kunnen worden. Op het terrein van Rijnvallei kunnen bijvoorbeeld zo'n duizend woningen gebouwd worden. Daarbij pleit Top voor hoogbouw om ruimte te sparen.

In het forumgesprek wat volgt benoemd Top dat hij nieuwbouw wil in alle kernen. Vooral Stroe ziet hij als potentieel groeigebied. De SGP wil er alles aan doen om betaalbare woningen te bouwen voor starters.