24 maart 2017

Woningbouw Barneveld Noord

De SGP fractie is tevreden over het kaderstellend voorstel woningbouwlocatie Barneveld Noord en complimenteert het college en alle ambtenaren die aan dit mooie plan hebben meegewerkt.

Over enkele jaren zijn de wijk Veller en andere plannen zoals Jonkerhof, Wildzoom, Eilanden-Oost etc afgerond. Het is SGP fractie niet te doen om uitbreiding of om groot te worden, maar we vinden het een goede zaak dat vooruit gekeken wordt door plannen te ontwikkelen om over enkele jaren ook in de onze Barneveldse woningbehoefte te kunnen voorzien. Met bijgaand plan kunnen we vanaf ongeveer 2020, 10 jaar lang, elk jaar zo’n 150 woningen in diverse prijsklassen bouwen.

Duurzaamheid
Het wordt de eerste gasloze wijk in Barneveld, goed dat het college deze stap heeft gezet, voor ons als SGP fractie een prima uitgangspunt. Tevens lezen we in de stukken, door vanaf het begin duurzaamheid integraal mee te nemen de beste resultaten worden behaald, dit is mooi en hopen dat alle ontwikkelaars daar mee aan de slag gaan.

Bereikbaarheid
We roepen het college op om de wijk zo in te richten dat met goede fietspaden en andere verbindingen gestimuleerd wordt de fiets en openbaar vervoer goede alternatieven zijn voor gemotoriseerd vervoer.

Woningbouwprogramma
We vragen het college om tijdens de planvorming de raad regelmatig te informeren, m.b.t. de realisering van het woningbouwprogramma en afhankelijk van de markt het principe faseren en doceren toe te passen.

We zien in de exploitatie een zeer mager overschot van slechts € 300.000,= dat is op een totale opbrengst van de verkoop van bouwrijpe woningkavels wel een zeer geringe marge, we vragen het college welke onvoorziene problemen we nog kunnen verwachten en of deze voldoende zijn ingeschat?

We verwachten dat we in Barneveld Noord weer een schitterende wijk zullen bouwen, waar het goed wonen is.

De SGP fractie zegt met een knipoog: Gas er op met deze plannen.