23 februari 2016

Windmolens in Barneveld

Op 8 juli 2015 heeft de raad de Energievisie aangenomen, met hierin o.a. de gemeentelijke doelstelling van 20% duurzaam opgewekte energie in 2020. In de Energievisie in reeds aangegeven dat windenergie een wezenlijk onderdeel vormt van de energiemix.

De raad heeft zich met voorgaande wel een verplichting opgelegd, om nu de doelstelling te halen. Tijdens de behandeling van de Energievisie hebben we gezegd: De SGP staat positief t.o.v. deze mix maar is van mening dat wat betreft de eventuele windmolens er wel draagvlak moet zijn bij de burgers en zeker de direct betrokkenen cq omwonenden. Wij zijn van mening dat windmolens ons landschap niet zullen verfraaien, maar erkennen ook dat we wel eens concessies zullen moeten doen om windmolens mogelijk te maken, met als doel om op een verantwoorde manier aan energieopwekking doen.

Ook de SGP-fractie staat niet te wachten om een stuk bos te kappen en daar windmolens te plaatsen, maar misschien zijn er bijvoorbeeld op defensieterreinen wel mogelijkheden, waar al infrastructuur aanwezig is en waar mogelijk windmolens geplaatst kunnen worden , die minder hinder voor mens, dier en natuur opleveren. Wat SGP betreft: de pilot om boslocaties te onderzoeken is prima, maar onderzoek ook alle andere mogelijkheden in de gehele gemeente en presenteer dan de resultaten aan de raad. Dan kan er na een zorgvuldige belangenafweging een keuze worden gemaakt of we wel of niet en op welke plaatsen en onder welke voorwaarden we windmolens zullen toestaan, dit alles als er een particulier initiatief komt.

Samenvattend: de SGP is van mening dat alle mogelijkheden moeten worden onderzocht, daarna een zorgvuldige belangenafweging, waarna de raad uiteindelijk beslissing neem over de eventuele plaatsing.