5 februari 2020

Warmtevisie

Wout Hazeleger besprak vanavond tijdens de raadsvergadering de warmtevisie. Lees hieronder zijn bijdrage.

Bewustwording, minder verbruik en isoleren zijn de sporen om energie te besparen. De inzet van  het energieloket om de aandacht meer te richten op collectieve initiatieven ondersteunen wij zeker. De SGP ziet graag dat bewoners van woonblokken, straten of wijken initiatieven nemen om samen te isoleren en collectief energie op te wekken. De energieadviseur kan dit ondersteunen vanwege zijn coördinerende functie. De doelstelling in het klimaatakkoord is om in 2030, 50% te besparen, dat is een flinke taak.

In het Raadsvoorstel staan in paragraaf 7 de financiële gevolgen. Kunt u al iets meer zeggen over de verevening van de Rijkbijdrage en de zekerheid van de subsidie à 50% van de Provincie voor de wijk van de toekomst?

In de Bijlage wordt in paragraaf 4 gesproken over de ESCo constructie voor de gemeenten Barneveld, Ede en Wageningen. Dit betreft een financieel instrument voor de uitvoering van de warmtetransitie. Welke factoren bepalen of we deze constructie opstarten of niet?

All-electric brengt niet de oplossing voor alles, er zijn ook warmtebronnen nodig. Het gebrek aan alternatieve warmtebronnen maakt het, dat deze Warmtevisie niet concreet kan worden ingevuld. Als gemeente worden we geacht om te voldoen aan het Klimaatakkoord en de taak vanuit de RES FoodValley. Deze taak gaan we wat ons betreft niet uit de weg.

Veel vragen komen op ons af, waarop we nog weinig antwoorden hebben. We realiseren ons als SGP dat de horizon verder ligt dan 2050. We moeten opmerkzaam zijn omdat er met de schepping iets aan de hand is. We moeten ons niet verliezen in CO2-berekeningen of om tot achter de komma nauwkeurig de wereldtemperatuur te willen regelen. De schepping gaat ons wel aan het hart.

Wij maken ons zorgen als het goed is en hebben onze verantwoordelijkheid te nemen. Er is er een God in de hemel die alles in Zijn hand heeft. Het loopt Hem niet uit de hand.