4 december 2014

Vragen over nieuwbouw kleedlokalen Overbeek

De fractie van de SGP heeft het College van B&W vragen gesteld, naar aanleiding van een memo die het college  verzonden heeft betreffende het collegebesluit voor nieuwbouw van kleedlokalen op het Sportcomplex Overbeek. De SGP-fractie wil graag voor dit sportcomplex een toekomstgerichte oplossing en heeft daarom de volgende vragen gesteld. Op 11 december ontving de fractie de antwoorden van het college.

1. Waarom wordt er gekozen voor een permanente bouw, terwijl u “voor een langere termijn een gefaseerde verplaatsing van een aanzienlijk deel van het sportcomplex blijft beogen”?
    De afgelopen periode is onderzocht of verplaatsing van alleen de kleedruimten naar de overzijde van de beek een mogelijkheid zou zijn. In de gesprekken met de besturen van beide verenigingen bleek dat zo’n verplaatsing op zichzelf wenselijk zou zijn, maar dat de voorkeur uitgaat naar een toekomstbestendige oplossing. Met andere woorden: een oplossing waarbij een verplaatsing van hoofdveld en korfbalvelden, clubgebouw en kleedruimten wordt gecombineerd. Momenteel is niet duidelijk wanneer zo’n gecombineerde verplaatsing kan worden gerealiseerd, dit is afhankelijk van de realisatietermijn van de woningbouw in Terschuur. De fasering van de woningbouw wordt nu ingeschat vanaf 2020.
    Gelet op het bovenstaande is de keuze gemaakt om op de huidige locatie van de kleedruimten de nieuwe kleedaccommodatie te realiseren, waarbij het huidige clubgebouw blijft gehandhaafd. Hierdoor blijft er een goede indeling van het sportcomplex in de bestaande situatie en blijven er voldoende mogelijkheden om de velden gefaseerd te verplaatsen. Zolang het hoofdveld (het middelste veld in de bestaande situatie) gehandhaafd blijft, is de locatie van de kleedruimten en het clubhuis goed.
  2. Zijn er ook andere tijdelijke oplossingen overwogen?
    Ja, er zijn andere tijdelijke oplossingen overwogen. Wij vinden het echter niet verantwoord om de verenigingen voor de lange termijn in noodhuisvesting onder te brengen op het sportcomplex.
  3. Waarom kiest u er niet voor om de permanente gebouwen aan de andere kant van de beek aan te leggen, vanzelfsprekend passend binnen toekomstige ontwikkelingen?
    Bij de verplaatsing van de kleedruimten is gerekend met de verplaatsing van het clubgebouw. De bouwkosten van een losstaand kleed- en clubgebouw bedragen, ongeveer € 1.300.000,-. (Dit is inclusief de begrote investering voor de kleedruimten van € 675.000,-). We hebben gerekend met een totale bijdrage van de sportverenigin-gen van ongeveer € 70.000.
    Naast de nieuwbouw moet geïnvesteerd worden in de aanleg van de benodigde infra-structuur (toegangsweg, fietsenstalling, bestrating, riolering, nutsvoorzieningen). Deze extra investering bedraagt naar raming € 255.000,-. Wij vinden het nu niet verantwoord om aanvullend een bedrag van ongeveer € 810.000,- extra te investeren.
    ( € 1.300.000 - € 675.000 - € 70.000 + € 255.000 = € 810.000)
    Het is bovendien geen goede oplossing om alleen de gebouwen te verplaatsen, omdat er dan geen goede relatie is met het hoofdveld.

Zie ook: Snel nieuwe kleedlokalen voor Sportcomplex Overbeek