7 maart 2018

Voorbereiding van uitbreiding van de begraafplaats

Eén van de belangrijke plichten die we als gemeente hebben is zorgdragen voor voldoende ruimte om te kunnen begraven. Dit uitgangspunt heeft ons als SGP gedreven om bij de behandeling van de programmabegroting in november vorig jaar nadrukkelijk aandacht te vragen voor de situatie op de begraafplaats De Plantage in Barneveld. Immers, uit berichtgeving kwam naar voren dat de begraafplaats vol begint te raken.

Naast de genoemde aandacht tijdens de behandeling van de programmabegroting hebben we contact gezocht met het gemeentebestuur én met begrafenisondernemers.

We kunnen nu constateren dat het college en de ambtenaren de zaak voortvarend hebben aangepakt. Vanuit de SGP alle waardering daarvoor.

Uit deze aanpak komt nu als eerste het voorstel voor het voorbereidingskrediet. Het zal duidelijk zijn dat de SGP vindt dat een en ander doorgezet dient te worden, wij zijn dan ook positief over het voorstel en wij zullen dit steunen. Uiteraard vertrouwen we erop dat een en ander voortvarend en kosteneffectief wordt uitgevoerd.

Uit recente contacten met de begrafenisondernemers blijkt dat de gemeente het contact met hen heeft geïntensiveerd. Dat is een goede zaak en we vertrouwen erop dat dit wordt voortgezet. Immers, zij zijn belangrijke partners in deze zaak.

Regeren is vooruitzien. Hoewel het nu slechts gaat over het voorbereidingskrediet hebben we in de commissievergadering reeds met elkaar van gedachten gewisseld over de indeling van de begraafplaats, met name vanwege de Oldenbarnevelderweg die tussen het oude en het beoogde nieuwe gedeelte van de begraafplaats loopt. Een goede zaak dat dit vast heeft plaatsgevonden.

De SGP is hierover het volgende van mening:

· Allereerst vinden we dat de geplande uitbreiding geen hinder of uitstel mag ondervinden van de planvorming rondom het eventueel verleggen van de weg. De uitbreiding heeft absoluut prioriteit. Uit de commissievergadering is gebleken dat het college deze lijn volgt, wij steunen dit van harte.

· Daarnaast vinden we dat we uiteindelijk zouden moeten toewerken naar zoveel mogelijk één begraafplaats waar het oude en nieuwe gedeelte zo goed mogelijk zijn geïntegreerd. Immers, op beide gedeelten zal begraven blijven worden, zeker nu de grondwaterproblematiek op het oude gedeelte wordt aangepakt. Het komt de samenhang, de rust en de eerbied ten goede als we zorgdragen voor zoveel mogelijk één terrein. Dit betekent dat de Oldenbarnevelderweg verplaatst dient te worden. Omdat onder deze weg hoogspanningskabels liggen kan op dit gedeelte niet begraven worden, echter dit deel kan wel bij de begraafplaats worden betrokken (bijvoorbeeld als toegangsweg). Om deze reden zijn we medeondertekenaar van de motie hierover en we vernemen tevens graag de zienswijze van de wethouder op dit punt.

· Over het al of niet verplaatsen van de aula willen we graag te zijner tijd verder spreken. Daar is het nu nog te vroeg voor. Het is wellicht een goed idee, echter het heeft zeker ook met de totale indeling van het terrein te maken. We moeten hierbij tevens in het achterhoofd houden dat de aula nog maar zo’n 8 jaar geleden is opgeknapt.

Voorzitter, ik ga afronden. De SGP wenst het college en de betrokken ambtenaren wijsheid toe bij de verdere uitwerking van de plannen en ziet graag dat de voortvarende en goede aanpak van de laatste maanden wordt voortgezet.