11 juli 2015

Vloekverbod in APV

Tijdens de raadsvergadering van 8 juli werd het voorstel van Pro'98 besproken om het vloekverbod uit de APV te schrappen. De SGP-fractie maakte in haar bijdrage gebruik van opmerkingen in een opiniestuk wat enkele jaren geleden door de Bond tegen vloeken is verspreid.

Van een verbod op vloeken gaat een signaalfunctie uit. Het schrappen zou opgevat kunnen worden als een vrijbrief om te vloeken. Met het schrappen van het verbod zou vloeken weer toegestaan zijn omdat er niet langer een verbod geldt, wat ons betreft een verkeerd en onnodig signaal.

Verkeerd, want is de Schepper van hemel en aarde niet onze eer en lof waardig? Gods Naam is bijzonder en kostbaar.

Onnodig, want waarom zou je het verbod schrappen als je er zelf geen last van hebt? Schrappen levert meer pijn op dan behouden. Bij het aantreden van de Tweede Kamer in 2012, gaf PvdA-Kamerlid Recourt aan dat het schrappen van verwijzingen naar God in wetgeving geen prioriteit had. Hij merkte op dat de verwijzing geen overlast oplevert, terwijl het schrappen wel een prijs heeft: „Er zijn genoeg mensen die hier waarde aan hechten.

Daarmee sloeg hij de spijker op zijn kop. Het verbod op smalende godslastering is voor christenen van waarde, omdat God voor hen van waarde is. God is niet een Naamloze, maar een realiteit. Gods Naam is heilig, groot en goed.

Daarom stemmen we tegen.