15 juli 2013

Visie participatiewet

Werk is belangrijk in het leven van mensen. Ongeacht of dit betaald werk is of vrijwilligerswerk, werk geeft een zinvolle tijdsbesteding. Daarom is het van belang dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt worden begeleid naar werk.

Voor ons ligt een visiedocument op beleid dat moet worden gemaakt als de participatiewet in werking treedt. Dat betekent dat hier een visie op hoofdlijnen ligt. Nadere uitwerking is vereist.

De SGP wil daarbij een aantal zaken onderstrepen.
Nadruk ligt op wat mensen kunnen, en niet wat ze niet kunnen. Daarnaast moet de zelfstandigheid worden benadrukt. Mensen moeten actief op zoek naar werk.

De rol van de werkgevers kan niet genoeg worden benadrukt. Zij moeten bij het beleid worden betrokken. De SGP denkt daarbij aan het reguliere overleg met de BIK. Daar moet ook dit punt voortdurend worden besproken.

De lokale organisaties moeten worden betrokken bij het beleid. Naast de Permar en Ons Bedrijf zijn er meerdere organisaties die kleinschalig goed werk verrichten. We denken daarbij o.a. aan zorgboerderijen. De SGP is onder de indruk van de manier waarop zij er voor zorgen dat mensen zich gewaardeerd voelen. Zij moeten actief meespreken en een rol krijgen in het beleid.

Ook de plek van identiteitsgebonden organisaties willen we benadrukken. Mensen moeten zich op hun werkplek thuis voelen, ook qua identiteit. Wij verwachten een concrete invulling in het beleid dat wordt opgesteld na de totstandkoming van de participatiewet.

De contouren van beleid zijn er. Nu moet het concreet worden uitgewerkt. Aan het werk wat de SGP betreft.