30 november 2013

Verkorten aanrijtijden ambulance

De fractie van de SGP heeft op 20 november het College van B&W vragen gesteld inzake de Regionale Ambulance Voorziening Gelderland-Midden. Het college antwoordde op 28 november.

In het Reformatorisch Dagblad van zaterdag 16 november jl. werd melding gemaakt van een nieuwe aanpak om ambulances sneller bij de patiënt te krijgen. De regionale ambulancedienst Zuid-Holland Zuid (ZHZ) start vanaf maandag 18 november met deze nieuwe aanpak en denkt tijdwinst te kunnen boeken. De SGP is van mening dat onderzocht moet worden of deze manier van aanpak ook in de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden kan worden toegepast. Het verkort de aanrijtijden van de ambulance, wat erg belangrijk is bij spoedeisende hulp.

Daarom hebben wij de volgende vragen:

1. Hoe denkt het College over de aanpak die in het artikel wordt vermeld?
  2. Wil het College nagaan of deze aanpak ook in de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden toegepast kan worden?
  3. Wil het College deze manier van aanpak voorstellen in de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden en zich inspannen voor realisatie?

Antwoord college: De nieuwe aanpak waar het Reformatorisch Dagblad over schrijft, heet DIA: Directe Inzet Ambulance. Bij DIA wordt niet eerst gepeild of en zo ja, welke zorg nodig is, maar gaat de ambulance meteen rijden zodra de locatie van het incident en een telefoonnummer bij de meldkamer bekend zijn. Onderweg wordt dan nadere informatie bekend.
DIA wordt op dit moment als pilot in een drietal regio’s in Nederland uitgevoerd. Ambu-lance Zorg Nederland (waar Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden ook bij aangesloten is) monitort deze pilots en bekijkt op basis van de resultaten of een verdere uitrol van de werkwijze wenselijk is. Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelder-land-Midden en wij wachten de uitkomsten van de pilots af. De eerste uitkomsten wor-den eind 2014 verwacht.