3 oktober 2018

Valkhof | Wonen in het groen!

Vanavond werd tijdens de raadsvergadering gesproken over bestemmingsplan Valkhof. Hieronder leest u de bijdrage van raadslid Gert Ploeg.

Voorzitter,

‘Wonen in het groen’. Dat wordt werkelijkheid bij de realisatie van dit voorliggende bestemmingsplan. Op de locatie van de voormalige Prins Willem Alexanderschool komt een mooie wijk met 24 woningen.

Dit op zich bijzondere plan is tot stand gekomen door marktpartijen uit te nodigen om dit plan in z’n geheel te ontwikkelen, zowel de woningbouw als de invulling van de openbare ruimte. Het winnende ontwerp ‘De Enk’ zal na vaststelling van het bestemmingsplan in uitvoering gaan, de verkoop is vorige maand gestart.

Er liggen nog wel een aantal uitdagingen voor de ontwikkelaar bij de realisatie. Behoud van de bestaande bomen is één van de uitgangspunten van dit plan. Uitgebreid onderzoek en zorgvuldige inpassing in het plan heeft uitgewezen dat veel bomen blijven staan, er enkele gekapt en er enkele bomen verplaatst moeten worden. Ons advies is bij het verplaatsen van deze oude bomen is om het geld voor verplaatsen te benutten voor het plaatsen van nieuwe forse bomen, op betere groeiplaatsen en met grotere overlevingskans. Tijdens de bouwperiode zal er zeer zorgvuldig omgegaan moeten worden met de bestaande bomen, de bouwplaats is behoorlijk krap, daardoor is verscherpt toezicht vanuit de gemeente noodzakelijk.

Een andere uitdaging is het gasloos bouwen van deze groene wijk. Deze woningen worden gebouwd met een EPC (energie prestatie coëfficiënt) waarde van nul. Het is uiterst nuttig en leerzaam om de ontwikkeling te volgen als voorbeeld voor andere nieuwbouw in onze gemeente nu we met z’n allen van het ‘gas af gaan’.

We hebben voorgesteld om in deze nieuwe wijk de afvalinzameling via ondergrondse containers te laten plaatsvinden. Is dit inmiddels een vaststaand feit?

De realisatie van plan De Enk mag niet leiden tot extra kosten voor de naaste omgeving, we gaan ervan uit dat dit wordt meegenomen bij de afspraken met de ontwikkelaar.

We zien uit naar de realisatie van plan De Enk op deze mooie locatie. Groen wonen in het groen!