1 januari 2014

Tunnel bij spoorwegovergang Harselaar

Ondanks dat de kans op een halte Barneveld Noord op de lijn Amersfoort-Apeldoorn niet groot is, is de SGP toch voor het plan voor een tunnel bij de spoorwegovergang bij het industrieterrein Harselaar. De voordelen zijn groot voor zowel de fietsende schooljeugd als voor de ondernemers.

Bijna een jaar geleden, om precies te zijn 364 dagen, op 18 decmber 2012, stonden we hier ook met als raadsvoorstel: ‘heroverweging Harselaartunnel’. Nu, 17 december 2013, heeft het college de raad een nieuw voorstel voorgelegd betreffende de ondertunneling van het Hollandsespoor.
Er is intussen veel gebeurd. Op basis van de door de raad gestelde kaders is de voorbereiding gestart van een versoberde ondertunneling tot en met een Voorlopig Ontwerp met 2 x 1 rijstrook en een taakstellend budget van € 25 miljoen.

Intussen is duidelijk geworden dat de regiosprinter, of beter gezegd de regionale OV-verbinding, de komende jaren (nog) niet zal stoppen bij Barneveld Noord. Ondanks de inzet van velen, onderbouwd met legale argumenten en gesteund door o.a. de Regio Food Valley  is een station op korte termijn niet te verwachten. Desondanks zullen de besprekingen door moeten blijven gaan met betrokken partijen. De SGP heeft er vertrouwen in dat het College zich in zal blijven zetten voor deze halte op de lijn Amersfoort-Apeldoorn.

Een nieuwe element in het voorliggende raadsvoorstel is de verbindingsweg tussen de Wesselseweg en de Hanzeweg. Naar onze mening is daar goed over nagedacht, geld uitgegeven kunnen we maar één keer. Het naar voren trekken van deze verbindingsweg heeft veel voordelen boven andere varianten van omleidingen en aanpassingen. Bovendien zijn de bewoners van de Wencopperweg en omstreken het sluipverkeer behoorlijk ‘beu’.
Vanuit Kootwijkerbroek hebben wij begrepen dat men zeer ingenomen is met een versnelde realisatie van een verbindingsweg tussen de Wesselseweg en Harselaar. De SGP heeft het college gevraagd er voor te zorgen dat de nieuwe weg een goede landschappelijke inpassing krijgt met daarbij voldoende groen.

De tunnel kan er niet snel genoeg zijn als het aan onze grote groep schooljeugd uit Voorthuizen ligt. Minstens duizend fietsers maken dagelijks gebruik van de fietspaden langs de Baron van Nagellstraat en de Stationsweg en moeten daarbij het brede spoor oversteken. Plaatselijk Belang Voorthuizen heeft de raad meegegeven dat het van groot belang is wat er plaatselijk in Voorthuizen leeft met betrekking tot een snelle realisatie van de ondertunneling.

Een ander belangrijk punt is het fietsverkeer vanuit Harselaar-Oost en de Wencopperweg richting Barneveld. Oversteken in de spitsuren is alleen mogelijk wanneer de bomen dichtliggen.

De Barneveldse Industriële Kring heeft een indringend pleidooi gevoerd om dit voorliggende voorstel te steunen en tot daden over te gaan. Het belang wordt door de ondernemers, lees economie, ingezien en in de anderhalf jaar durende bouwtijd zal men zich schikken met de dan geldende omleidingen.

Zoals het er nu uitziet zal een gedeelte van de Baron van Nagellstraat en van de Stationsweg overgenomen worden van de provincie Gelderland. Hiervoor moeten nog onderhandelingen plaatsvinden. De SGP roept het College op om hun uiterste best te doen om het gedeelte Stationsweg tussen de bebouwde komgrenzen van Barneveld-dorp en Harselaar af te waarderen tot een 60 km/u of 50 km/u regime. Dit vooral als tegemoetkoming van de bewoners van de Stationsweg en uiteraard voor de algemene veiligheid. Kan het College dit toezeggen?

Als SGP-fractie zijn we blij met het voorliggende voorstel. De financiering vanuit de Spodo gelden, de verhoogde provinciale subsidie en de voorfinanciering uit de algemene reserve heeft onze instemming. De voorfinanciering moet te zijner tijd weer teruggewonnen worden vanuit de ontwikkellocaties Harselaar.

Als we vandaag het dit besluit bekrachtigen dan wil onze fractie voorstellen om de ‘werknaam’ Harselaartunnel in te ruilen voor een definitieve tunnelnaam. In de commissie hebben we reeds genoemd: ‘Heideparktunnel’ of ‘Hollandsespoortunnel’. Graag vernemen we de reactie van het college.

Wat we nog missen in het geheel is het voordeel wat Prorail heeft van de ondertunneling. Hoe wordt in dit project gehonoreerd? Men heeft immers een overweg (beheer en onderhoud) minder in het spoorwegnet, iets wat een voortdurend streven van ProRail is maar ook zichtbaar moet zijn bij deze ondertunneling. Is onze constatering juist dat ProRail de eigenaar wordt van de ondertunneling en zorgt voor veiligheid en onderhoud?

De SGP kan zich vinden in het voorliggende voorstel. Uiteraard komen we hier de komende tijd nog veel meer over te spreken. De onderzoeken blijven doorgaan, voor wat betreft de openbaar vervoerverbinding Amersfoort-Apeldoorn. Onderhandelingen gaan beginnen. De besteksfase komt in zicht.
Tenslotte doen we  een dringend beroep op alle betrokkenen van het toekomstige tracé om constructief mee te werken aan deze realisatie zodat er geen vervelende onteigeningsprocedure’s nodig zijn bij de grondverwerving.

Meer veiligheid voor al het verkeer en de bereikbaarheid verbeterd, dat is het doel van dit voor Barneveldse begrippen best wel ambitieuze plan.