6 oktober 2021

Toekomst van centrum Barneveld

Raadsleden spraken woensdagavond 6 oktober onder andere over de visie op het centrum van Barneveld. Gert Ploeg had de volgende complimenten, wensen en opmerkingen.

Over minder dan één jaar zal, naar verwachting, de Omgevingswet in werking treden. Een wet die een goede balans wil bewerkstelligen tussen het beschermen en benutten van de fysieke leefomgeving. De afgelopen tijd is intensief gewerkt aan de totstandkoming van de voorliggende Omgevingsvisie Barneveld Centrum. Het is een goed voorbeeld hoe participatie moet worden ingezet, hoe het werkt en we zien dat het resultaten oplevert. Al met al een behoorlijk intensief traject met verschillende participanten uit onze samenleving en betrokkenheid vanuit de raad. Complimenten voor het resultaat.

In de commissievergadering Bestuur is aan Plaatselijk Belang de toezegging gedaan met betrekking tot versnelde groenaanplant in de Kampstraat. De verdere inrichting van het stationsgebied, een belangrijke entree van het centrum, zien we als SGP graag gecompleteerd met de herbouw van het oude stationsgebouw. Deze is genoemd in de uitvoeringstabel. De wethouder gaf aan dat er initiatieven zijn en gesprekken plaatsvinden die mogelijk perspectief bieden. We blijven positieve hoop houden.

Het Meuleneind is definitief aangemerkt als onderdeel van het totale kernwinkelgebied. Wij vinden dat dit recht doet aan de huidige situatiesBij het actualiseren van het bestemmingsplan moet dit zeker goed ingevuld worden

De transformatie van het gebied tussen de Van Zuilen van Nieveltlaan en de Valleilijn biedt grote kansen voor Barneveld. Nodig om aan de grote woonbehoefte te voldoen. Kansen voor herontwikkeling gelden eveneens voor het gebied nabij de supermarkt van Albert Hein.

Hoe kunnen we meer groen in het centrum krijgen? De vergroening van het centrum is een grote wens van velen. Vorige week is er hard gewerkt met de aanleg van weer een aantal geveltuintjes, een mooi initiatief. Parkeerplaatsen opofferen voor meer groen in het centrum is mogelijk, dit biedt kansen voor het plaatsen van enkele grotere bomenEchter dat zal niet overal mogelijk zijn. De ruimte is erg beperkt, zowel bovengronds als ondergronds. De grond ligt al erg vol met kabels en leidingen en een grote brede boom kruin ‘schurend tegen gevelramen’ is ongewenst.

Graag willen we met een paar foto’s laten zien wat er wel kan. In het centrum van Veenendaal heeft ondergetekende 6 jaar geleden de volgende initiatieven ingebracht en mogen uitvoeren: framebomen en boombakken. De framebomen nemen weinig ruimte en doen wel degelijk mee met het bestrijden van hittestress tussen de gevels en vergroot de biodiversiteit door er nestkasten in te hangen. Het is een vorm van verticaal gevelgroen. De boombakken dragen daar ook een steentje aan bij, deze zijn bovendien makkelijk verplaatsbaar. Wil het college deze suggestie serieus bekijken en zo mogelijk breed uitvoeren? Het biedt volgens mij oplossingen voor plekken waar de ruimte beperkt is.

Al met al gaan we voor een gezonde en veilige omgeving in het Barneveldse centrum. Het gezondheidsaspect en veiligheid willen graag nog wat versterken door een aanvulling op bladzijde 23 bij het onderdeel nieuwe en bestaande evenementen aan te vullen met de woorden: ’het beperken van alcoholgebruik’.  We dienen daarvoor een amendement in.

Uitdagingen liggen er in dit centrum genoeg. Hoe gaan we meer regenwater opvangen? Hoe gaan we extreme hitte aanpakken? Hoe gaan de vele fietsen verantwoord stallen? Enz. enz. Kortom veel kansen voor het nog meer aantrekkelijk maken van ons winkelcentrum. Als SGP denken we daar graag in mee.