27 mei 2020

Steuntje in de rug voor horeca

Vanavond werd in de gemeenteraad gesproken over de positie van de horeca tijdens en na de coronacrisis. Er werden twee moties ingediend. De eerste motie was van de VVD, waarin werd gevraagd om uitbreiding van ruimte voor de terrassen, zodat horeca meer gasten kwijt kunnen. De tweede motie werd ingediend door Pro'98. Zij vroegen om kwijtschelding van gemeentelijke lasten voor de horeca, omdat de horeca zware klappen krijgt tijdens de coronacrisis.

Onze reactie op de motie van VVD:

De SGP gunt de horeca ruimte in deze moeilijke tijden. Uitbreiding van de terrassen is ruimte bieden om meer klanten te kunnen bedienen. Maar ruimte bieden aan de horeca betekent ook ruimte inperken voor anderen. We denken hierbij met name aan het winkelend publiek en de overlast van de vele geparkeerde fietsen op voetpaden. Uitbreiding van de terrassen mag niet leiden tot meer overlast van geluid en minder veiligheid. We roepen de horecaondernemers en het college op om hier actief op toe te zien.

Tevens willen we de wethouder vragen om aan deze terrasuitbreiding een termijn te koppelen van 3 maanden en daarna te evalueren en te bekijken of verlening nodig is.

Onze reactie op de motie van Pro'98:

De SGP is tegen deze motie. Niet omdat we ondernemers niet willen helpen. We hebben het hier over  € 3700 per maand gemiddeld 37,00 per ondernemer. Als SGP stellen we voor de motie aan te passen in de volgende tekst: Verzoekt het college en de raad minimaal 1x per maand te gaan dineren bij 1 van de horecaondernemers. Daar worden ze blij van. Dit vindt de SGP symboolpolitiek.