25 januari 2013

Startersleningen

Een van de belangrijke punten uit het SGP verkiezingsprogramma was dat wij jongeren en starters op de woningmarkt een handje willen helpen door middel van bijvoorbeeld startersleningen, koopgarant constructies en dergelijke. Sinds 2010 toen wij ons verkiezingsprogramma schreven is het bepaald niet gemakkelijker geworden voor starters om een woning te bemachtigen. Vandaar dat wij ieder initiatief dat hieraan kan bijdragen toejuichen.

Zo ook de uitbreiding van de startersleningen. Wij stonden aanvankelijk wat sceptisch tegenover een bijdrage van de gemeente voor bestaande woningen,  voor niet-ingezetenen van de gemeente. De wethouder heeft ons echter weten te overtuigen. Immers dit kan de doorstroming bevorderen, en dat zorgt ervoor dat er beweging in de markt komt. En dat is met name een probleem op de woningmarkt. Kortom een goed voorstel, waar wij van harte achter staan.

De CU dient een amendement in om de starterslening niet te geven voor woningen waar een bepaald energielabel ontbreekt. De SGP vindt dat geen goed instrument.  Het doel van de starterslening is starters te helpen bij hun start op de woningmarkt.  Het heeft geen zin partijen te straffen omdat een dergelijk label ontbreekt. Partijen zijn mans genoeg om dat zelf in de prijs te verdisconteren. Ons inziens levert het niet verstrekken van de starterslening in een dergelijk geval geen enkele milieuwinst op. Je zou dat symboolpolitiek kunnen noemen en daaraan doen wij niet mee.

Het amendement van de CU wordt verworpen, het voorstel wordt aangenomen.