4 maart 2022

SPREKEND BARNEVELD #7 | Rowan van de Poll

In een serie portretten spreken we met personen die een vertegenwoordigende functie hebben in onze gemeente of die te maken hebben met problemen of uitdagingen waar onze Barneveldse samenleving voor staat.  In deze aflevering spreken we Rowan van de Poll, voorzitter van de Barneveldse Jongerenraad.

In een gesprek, tijdens een pauze op z’n werk, maakt Rowan al snel duidelijk waarom hij voorzitter geworden is van de Jongerenraad. Hij verwoordt snel en doeltreffend. En heeft kijk op de zaken die er in Barneveld spelen. Een rol als voorzitter past hem goed.

Wanneer ben je betrokken geraakt bij de Jongerenraad?

‘Ik ben sinds juni 2018 lid van de jongerenraad. In januari 2021 kwam de functie van voorzitter vrij. Die rol vervul ik nu ruim een jaar met veel plezier. Mensen aansturen, daar geniet ik van.’

Jullie hebben als jongerenraad een initiatief op gebied van verkeersveiligheid gestart. Waarom?

‘We zagen dat er in Barneveld en omgeving veel mensen achter het stuur stappen nadat ze alcohol gebruikt hebben. Dat levert levensgevaarlijke situaties op in het verkeer. In heel Nederland leeft dit probleem wel, maar in Barneveld nog veel sterker. Daarom hebben we een burgerinitiatief gestart. Daarin maken we het probleem bespreekbaar en doen we er ook daadwerkelijk iets aan. Via campagnes en voorlichting proberen we mensen ervan bewust te maken dat het echt niet goed is om met alcohol in je bloed achter het stuur te kruipen. Overigens, verdovende middelen spelen helaas net zo goed een rol.’

Terwijl de jongerenraad hier een aantal jaar geleden al initiatief in nam (dit werd gesteund door de gemeenteraad) staat het onderwerp nu opnieuw op de politieke agenda. Ook de burgemeester wil met steun van de gemeenteraad dit probleem grondig aanpakken. Rowan is blij dat ook de SGP zich hier hard voor maakt.

Speelt dit probleem alleen bij jongeren?

‘Zij vormen wel de grootste groep. Maar ik ziet het in alle leeftijdscategorieën misgaan.’

Zijn er behalve alcohol en verdovende middelen nog andere zaken die Barneveld onveilig maken?

Rowan moet hier even nadenken. Benoemd dat het in vergelijking met grote steden in Barneveld heel veilig is. Maar dan komt er toch nog een onderwerp bovendrijven bij hem. ‘De wegen in het buitengebied zijn lang niet allemaal veilig. Daar zou de gemeente van mij nog wel wat aan mogen doen!’

Heb je nog een advies voor jongeren in Barneveld nu de gemeenteraadsverkiezingen eraan komen?

‘Zeker. Eerste advies is om in ieder geval te gaan stemmen. En tweede advies: denk goed na over je stem. Kies voor een partij die bij jou past en die de zaken die in jouw leven spelen wil oplossen of aanpakken. Kijk wat partijen voor jongeren willen doen. Kies niet automatisch wat je ouders ook stemmen, maar verdiep jezelf goed in wat partijen willen en maak dan een goed overwogen keuze.’