18 april 2016

Speelruimtebeleidsplan

Gezien het feit dat we in een kinderrijke gemeente wonen, is het voor de SGP-fractie een aangelegen punt dat er voldoende en gevarieerde speelplekken voor kinderen van alle leeftijden aanwezig zijn. We vinden het dan ook een goede zaak dat er sluitend beleid op dit gebied wordt vastgesteld en uitgevoerd. Wat dat betreft zijn de onderliggende uitgangspunten van dit plan van grote waarde voor het te voeren beleid. Het werken aan kwaliteit, de speelruimte eerlijk spreiden en de samenwerking met de verschillende doelgroepen zijn wat ons betreft uitstekende uitgangspunten. En… ze lijken in de uitwerking ook voldoende aandacht te krijgen. Ook de herschikking, o.a. vanwege veranderende leeftijdsopbouw van de wijken, is wat ons betreft een goede zaak.

Tot zover alle lof voor het plan dat voor ons ligt.

We hebben bij het plan echter nog wel twee kritische kanttekeningen:

De eerste gaat over de bewonersparticipatie. We zien dat er voldoende participatie bij speelruimteanalyse, herschikking en inrichtingssuggesties is (geweest) - hoewel sommige inwoners daar anders over denken… We willen bij het college echter nadrukkelijk aandacht vragen dat de participatie verder kan gaan dat dit. Hierbij moet u denken aan participatie bij de realisatie, het onderhoud en het beheer van de verschillende speelplekken. Wij zijn benieuwd naar de reactie van de wethouder op deze suggestie.

Ten tweede is hier, in onze ogen, iets vreemds aan de hand. We stellen beleid vast, zonder er een financiële dekking voor te hebben. Die afweging maken we bij de kaderstelling. Het kan dus gebeuren dat we het beleid nu vaststellen, maar straks bij de kadernota andere keuzes maken en dit plan in de kast verdwijnt. Wij zijn benieuwd hoe de andere fracties met deze procedure denken om te gaan.

Wat dat betreft weten we nog niet of we zomaar met dit plan kunnen instemmen.

Amendement VVD:

Het lijkt een leuk amendement. Ik heb echter twee bezwaren:

1. Ik ben een voorstander om te kijken naar de behoefte aan speelplekken en daar ook de te realiseren speelplekken aan aan te passen.
  2. Het laten staan van speelatributen e.d. is niet handig. Dit brengt altijd blijvende onderhoudskosten met zich mee. Vaak zijn speeltoestellen na een bepaalde periode afgeschreven. Dan moet je vervangen. Dat zou juist een natuurlijk en mooi moment van herschikking zijn.

Amendement CU
Dat lijkt me echt iets voor de behandeling en vaststelling van het bestemmingsplan van zo’n nieuwe wijk.
Helemaal eens, bij bestemmingsplannen moet er voldoende ruimte zijn voor groen, ruime opzet etc.

Amendement BI
Eigenlijk vind ik dit een overbodig amendement.
Het is de plicht van het college om actief te informeren.
En… in het beleid zit toch al opgenomen dat er het proces in contact met de betrokkenen moet plaatsvinden!?