9 november 2016
Snelfietsroute Stationsweg
Bijna twee jaar na de besluitvorming, zijn we nog steeds in discussie over de route en de uitvoering van de snelfietsroute op Barnevelds grondgebied. Het is een intensief proces dat niet altijd even gladjes en soepel verloopt. Het nu voorliggende deel heeft al heel wat overleg- en vergaderuren gekost. Zowel met direct betrokkenen, de ambtelijke overleggen en met de raad. In dit proces gaat het zoals bij veel ingrijpende zaken, je kunt het nooit naars ieders zin en tevredenheid invullen. Er zijn en blijven winst- en verliespunten, er zijn en blijven vóórs en tégens.
Een groot aantal bomen wordt niet gekapt, zoals in eerder plannen was voorzien. Het fietspad wordt gesplitst door een aantal beeldbepalende bomen. Een deal met het Gelders Landschap en Kasteelen wordt gemaakt over een aangepast tracé. De deal die met deze stichting is gemaakt vinden we erg fors.
De aansluiting Van Wijnbergenlaan krijgt een rotonde en daarmee een veiliger oversteek voor de fietsers en voetgangers. Zeker nodig als hier meer verkeersbewegingen zullen gaan plaatsvinden in de toekomst. Een strook in de bosrand wordt fietspad. Erg belangrijk dat hier geode verlichting komt en een deugdelijk afrastering.
Het tweerichtingen fietspad, de zogenaamde snelfietroute voor de hoofdstromen van fietsers komt met dit voorstel definitief tussen Holzenbosch en de Van Wijnbergenlaan aan de oostzijde van de Stationsweg en Baron van Nagellstraat.
Een fietstunnel of fietsbrug nabij de tunnel of Wencopperweg blijkt geen haalbare optie, helaas. We gaan ervan uit dat fietsers bij het passeren van de kruising Wencopperweg goed geregeld worden. De regeltechniek bij inzet van de verkeerslichten zal daarin een grote rol kunnen spelen.
Niet ondenkbaar is dat over een aantal jaren een fietsroute door het Binnenveld wordt gerealiseerd wanneer daar meer ontwikkelingen, nieuwbouw Barneveld Noord, komen en de sociale controle daarmee wordt geoptimaliseerd.
In de commissievergadering van 27 oktober hebben we gepleit om de fietspaden waar geen snelfietsroute meer wordt gerealiseerd, comfortabeler in te richten. Ook hebben we gepleit voor meer veiligheid op de kruising met de Vliegervelderlaan, dit naar aanleiding van klachten m.b.t. het oversteken en uitrijden. Het college heeft dit verder uitgewerkt in een memo d.d. 4 nov., waarvoor dank.
Samen met CDA, ChristenUnie en fractie van de Brink dienen we een motie in om het comfort op de bestaande fietspaden te verbeteren. In het voorliggende voorstel en in de memo wordt niets gezegd over de westzijde van deel 7. Is het juist dat dit deel ook gerevitaliseerd wordt?
Samen met Pro’98 en fractie van den Brink dienen we een motie om de genoemde kruising te verbeteren, met zo mogelijk een VRI. Dit opnemen in het nieuwe GVVP en liefst uitvoeren voordat de tunnel gereed is. Daarvoor hebben we ruim anderhalf jaar de tijd.
Kan het college aangeven wanneer bij vaststelling van dit plan de uitvoering zal starten? Andere vraag: wanneer wordt deel 4, oversteek bij Huize De Schaffelaar, gerealiseerd?
Met dit voorstel is een compromis bereikt. Met winstpunten en met verliespunten. Het is een utopie om allen en iedereen op dezelfde snelfietsroute te krijgen. Laten we elkaar niet verder in de wielen rijden maar het stuur recht houden en genieten van het comfort en de omgeving.