23 november 2018

SGP vraagt om meldplicht bij bezit illegaal vuurwerk

Geacht College,

Vandaag stelde raadslid Arend Flier schriftelijke vragen aan het college over een mogelijke meldplicht voor bezitters van illegaal vuurwerk.

De SGP-fractie wil het College van B&W op grond van artikel 42 van de Organisatieverordening van de gemeenteraad vragen stellen over “meldplicht bij constatering in bezit hebben van illegaal vuurwerk”.

In diverse media wordt bericht dat de politie graag een meldplicht wil voor mensen die in het bezit zijn van illegaal vuurwerk.

Ruud Verkuijlen, programmamanager Geweld tegen Politie Ambtenaren (GTPA) en vanuit die hoedanigheid ook betrokken bij een zo veilig mogelijk verloop van de jaarwisseling voor de politie, pleit hiervoor: Om te voorkomen dat raddraaiers tijdens de viering van oud en nieuw de straat op gaan met vaak zwaar en illegaal vuurwerk en zich daarmee regelmatig schuldig maken aan agressie en geweld tegen hulpverleners, pleit Ruud er voor om de bestuurlijke maatregel van een meldplicht meer toe te passen. Bij het betaald voetbal is deze maatregel al gebruikelijk. ‘Als bestuurders hiertoe overgaan, zou dat geweldig zijn. Dan zijn die lui van de straat tijdens de viering van oud en nieuw.’ (bron: politie.nl)

Ook in Barneveld is de afgelopen jaren illegaal vuurwerk aangetroffen en daarom stellen wij de volgende vragen:

1. Is het college het met ons eens dat illegaal vuurwerk niet alleen gevaarlijk is voor politiemensen maar dat het ook voor de omgeving grote risico’s met zich meebrengt?
  2. Is het college het met ons dat de meldplicht een goede sanctie is? Bezitters van illegaal vuurwerk worden tijdens de (volgende) jaarwisseling gedwongen van straat gehaald en zijn dan geen potentieel risico meer.
  3. Past het college de meldplicht voor bezitters van illegaal vuurwerk al toe? En zo nee, is het college bereid dit te gaan doen?

Wij zien uw beantwoording met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groeten, namens de SGP-fractie

A. Flier