10 maart 2018

SGP-jongeren organiseren eerste lijsttrekkersdebat!

Enkele ruimtes van het Aeres MBO aan de Barnseweg lichten op in het donker van de avond. Nu nog de ingang zien te vinden. Dat valt voor nieuwkomers nog niet een-twee-drie mee. Verschillenden bewonderen de campus in volle omvang, voordat ze het zijpad vinden naar het hart van het complex. Daar wacht een bak warme koffie in een volle aula. Heel campagne voerend Barneveld krioelt hier door elkaar. Uiteraard met de eigen kleur in top.

Naast de campagneteams zijn er aardig wat belangstellenden op de debatavond afgekomen. Sowieso zijn de lijsttrekkers verzekerd van een groot publiek: het trainingscentrum herbergt rond de 2000 dieren. De school heeft recent een heuse dierentuinstatus gekregen. SGP-jongeren heeft dus een spannende locatie uitgezocht. Je weet tenslotte maar nooit of er een reptiel ontsnapt en het onderkomen met cavia’s weet te vinden. Of erger…

Spanning is er niet in de collegezaal waar de avond wordt gehouden. De sfeer is eerder gemoedelijk. Op de achterste rijen strijkt een hele klas met leerlingen uit groep acht neer. Vanavond huldigt SGP-jongeren de winnaar van het scholendebat. En daar moeten ze natuurlijk bij zijn!

De avond vormt een startpunt van de campagnestrijd in Barneveld. Alle acht lijsttrekkers gaan voor het eerst met elkaar in debat. Silvan Hardeman, voorzitter van SGP-jongeren Barneveld, opent de avond met het lezen van psalm 72 en met gebed. Daarna zijn de lijsttrekkers aan de beurt. SGP-jongeren is de straat opgegaan met een camera en filmde vragen van inwoners. De techniek hapert, maar een paar rondes verder biedt een digibord uitkomst en zijn de filmpjes toch te zien. De kandidaten beantwoorden de aan hen gestelde vraag en maken daarna hun eigen politieke statement.

Dan is het moment gekomen om de winnende groep van het scholendebat naar voren te roepen. De Politieke Reformatorische Groep (PRG) met fractievoorzitter Henri van den Brink loopt onder een daverend applaus naar voren. “Blijven klappen,” zeggen een paar enthousiaste klasgenoten als het applaus wegsterft. SGP-jongeren ging de scholen af en gaf de leerlingen debattrainingen. De finale werd afgelopen dinsdag gehouden in het Barneveldse gemeentehuis. Winnaar Henri was tijdens deze debatfinale zijn speech vergeten en deed zijn betoog uiteindelijk uit het hoofd. “Dat belooft wat voor de toekomst,” zegt SGP-raadslid Gert Ploeg die hem de beker overhandigt.

Na de huldiging is het tijd voor debat. Aan de hand van acht stellingen gaan steeds twee lijsstrekkers met elkaar in debat. Onderwerpen die langs komen zijn duurzame energie (inderdaad, over windmolens!), zondagsrust, horecaoverlast in het centrum, de invoering van een dorpsreferenda (ideetje van LokaalBelang) en de komst van een preventieambtenaar echtscheidingen.

SGP-jongeren heeft de lijstrekkers een goede oefenronde gegeven. De kandidaten kunnen hun standpunten nog even opscherpen voordat de degens opnieuw worden gekruist. Op naar de BDU-debatten!

Tekst: Gerdine Schouten

Foto's: SGP-jongeren Barneveld