20 december 2012

SGP heeft grote moeite met plannen Thorbeckelaan Zuid

Van ons wordt vanavond gevraagd:

1. Het bestemmingsplan vast te stellen
  2. In te stemmen met de aanleg van de turborotonde
  3. Geen wensen en bedenkingen in te brengen bij de overeenkomst Koopoptie.

Bestemmingsplan

Als we naar het bestemmingsplan kijken vallen  een aantal zaken op.

1. In 2009 hebben wij al onze vraagtekens gezet bij de financiële haalbaarheid van een bestemmingsplan waarbij de grond voor € 87,50 per m2 wordt verkocht.
  2. Die zorg was achteraf gezien kennelijk niet ongegrond, want nu zien we dat het plangebied moest worden vergroot om een sluitende grondexploitatie te krijgen.
  3. Grondexploitatie is eigenlijk alleen rond gemaakt door het plan groter te maken en als je dan ziet dat er 35000 m2 grond voor maatschappelijke doeleinden ingerekend wordt dus in 3 jaar tijd een  opbrengst van  € 7 miljoen gegenereerd moet worden dan weten we allemaal dat we onszelf voor de gek houden. Volgens de wethouder is dat in 7 jaar tijd, maar in de brief aan de raad staat toch echt 2014-2017. Alsof het geen crisis is en er voldoende geld is voor investeringen in maatschappelijke doeleinden.
  4. Een simpele rekensom. We mogen er vanuit gaan dat deze 35000 m2 € 100 per meter kost aan grond en bijkomende kosten, dan is er dus sprake van een subsidie van 3,5 miljoen aan de evenementenhallen.

Om deze redenen willen wij dit bestemmingsplan niet vast stellen. We hebben geen behoefte aan nog een risicoproject erbij in deze tijd.

Aanleg van de turborotonde

Er zijn twee rapporten die elkaar tegenspreken wat betreft de noodzaak van de rotonde. Volgens het tweede rapport van Goudappel Coffeng is de rotonde noodzakelijk voor de evenementenhal fase 1.
Hoe dat ook zij, de conclusie is in ieder geval gerechtvaardigd dat de rotonde als gevolg van de komst van de evenementenhal moet worden aangelegd. Deze rotonde zou dan wat ons betreft ook geheel uit dit plangebied moeten worden betaald. In de commissie hebt u ons niet duidelijk kunnen maken wat de rechtvaardiging is om dit voor 3/4 deel uit de reserve infrastructurele werken te halen.  Als de gemeente het dan moet betalen dan lijkt het meer voor de hand te liggen het uit de algemene reserve te halen.
Voor ons is duidelijk dat we hiermee de evenementenhallen voor bijna 1,5 miljoen sponsoren.  Samen met de 3,5 miljoen die zojuist genoemd is, is dat dus minimaal 5 miljoen.  En dat kan oplopen als we de grond niet voor  € 200 per m. binnen de gestelde periode verkopen.
In de commissie heeft de wethouder gesproken over aanbestedingsvoordelen. Graag wil de SGP de toezegging van de wethouder dat, als deze ontstaan, ze in mindering komen op de bijdrage van €1.450.000 die door gemeente betaald wordt.
De wethouder sprak ook over het snel aanbesteden i.v.m. deze aanbestedingsvoordelen. Eerder is toegezegd dat de rotonde niet wordt aangelegd zolang het niet zeker is dat het deel van de hallen dat dienst doet als markthal er komt. Op dit punt wil ik ook een toezegging van de wethouder.
De SGP ziet deze vorm van financiering niet zitten. Kennelijk is het plan niet rond te krijgen dan met zeer veel gemeenschapsgeld.

De koopoptie

Wij hebben er grote moeite mee dat de heer Kruft de grond kan kopen voor €150 per meter, terwijl deze in de rest van het plangebied € 200 op moet brengen.  Een koopoptie voor 5 jaar en dan nog eens een met een verlengingsmogelijkheid van 5 jaar.
Op onze vraag in de commissie wat er gebeurt met de parkeervoorziening als de heer Kruft zou besluiten geen gebruik te maken van de koopoptie, is de wethouder niet ingegaan.  Wordt dan de parkeerplaats opgebroken? En hoe dan verder?  Of wordt de gemeente dan weer voor het blok gezet?
Wat ons betreft zou de huur / cq de rente - of hoe het ook gaat heten - vanaf dag 1 zodanig moeten zijn dat het de kapitaalslasten van de € 150 op gaat brengen.

Onze conclusie in 2009 was kort maar krachtig “Barneveld doe het niet”
Na het voorgaande kan op dit moment onze conclusie geen andere zijn dan nogmaals te zeggen “Barneveld, doe het niet!"