6 februari 2019

SGP-fractie op bezoek in Voorthuizen

Maandagmiddag 4 februari brachten we als SGP-fractie een werkbezoek aan Voorthuizen. De hoofdthema’s waren het openbaar primair onderwijs en de verschillende projecten.

Op de Regenboogschool aan de Van den Berglaan ontmoetten we directeur Freek Steur en zijn schoolteam. We hadden een gesprek waarin de taak van de gemeentelijke overheid voor het openbaar onderwijs, de onderwijsvernieuwingen, de kwaliteit van het gebouw, de schoolgrootte en de financiële situatie van het openbaar onderwijs aan de orde kwamen. Het gebouw van de Regenboogschool zit letterlijk gekoppeld aan het gebouw van de Wilhelminaschool. Daarom is het samenwerken, samen delen van ruimten en het pleingebruik ook besproken.

We ontmoetten een enthousiaste en gedreven directeur met hart voor het onderwijs. Na een rondleiding door de groepen waar we met de teamleden en kinderen spraken, vertrokken we naar de plek waar de nieuwe rondweg en het ‘pootje noord’ worden aangelegd.

Het volgende doel was het Pastoriebos om daar de situatie te bekijken. Met kaartjes en plattegronden beoordeelden we de plannen voor ruimtelijke ontwikkeling. Natuurlijk hoorde er ook een bezoek aan de 19e eeuwse kerk tot een onderdeel van ons bezoek.

Na de kerk bekeken we de locaties van de nieuwe sportvelden, de sportzaal en het nieuwe dorpshuis. Het was goed om het nog een keer fysiek te bekijken. Dat gaf een duidelijk beeld van de ontwikkelingen.

Ons werkbezoek eindigde met een gesprek met mevrouw Karen Peter Zij is sinds september 2018 de bestuurder van Stichting Eem-Vallei Educatief, afgekort STEV, het overkoepelend orgaan van alle scholen voor openbaar onderwijs in onze gemeente Barneveld. Met haar bespraken we de relatie met de gemeente, de financiële situatie van het openbaar onderwijs, de onderwijshuisvesting en de toekomstplannen van de stichting