29 oktober 2018

Schriftelijke vragen: 'Verbetering mogelijk op horecaplein Barneveld'

(Beeld: Barneveldse Krant)

Raadslid Arend Flier heeft, nadat hij een nacht meegelopen heeft met de BOA, vragen opgesteld over het horecaplein. Hij wil hiermee bereiken dat de overlast verder wordt teruggedrongen. Hieronder leest u zijn vragen aan het college van B&W.

Geacht College,

De SGP-fractie wil het College van B&W op grond van artikel 42 van de Organisatieverordening van de gemeenteraad vragen stellen over de overlast op het horecaplein in de kern Barneveld. Na een meeloopnacht met de BOA’s hebben we geconstateerd dat er veel verbeteringen zijn aangebracht. Urinoir, afsluitbare hekken bij appartement, palen bij de parkeerplaatsen en een plaats voor de fietsen. Onze complimenten hiervoor. We denken echter dat er nog verbeteringen mogelijk zijn om de overlast nog verder terug te dringen. Om deze reden stellen wij daarom de onderstaande vragen.

1. Is het college bereid de nacht-BOA’s te voorzien van een alcoholmeter zodat er, op vrijwillige basis, preventief kan worden opgetreden tegen indrinkers onder de 18 jaar? En bij constatering van overmatig alcoholgebruik de mogelijkheid bestaat hiervan de ouders schriftelijk te informeren?
  2. Is het college bereid de alcoholmeter ook, op vrijwillige basis, in te zetten bij jongeren boven de 18 jaar die dreigen te vertrekken met gemotoriseerd vervoer?
  3. Er is op de parkeerplaats een ruimte ingericht voor het stallen van fietsen. Hier wordt nog te weinig gebruik van gemaakt. Fietsen staan nu nog op plaatsen waar ze een gevaar vormen voor de veiligheid, zeker bij een calamiteit (brand, ambulance). Hoe gaat het college de horecaondernemers stimuleren dat hun klanten de fietsen op de juiste plaats stallen? Zijn er andere mogelijkheden om dit te bevorderen?
  4. Tijdens het uitgaan van de horeca om 3.00 uur hebben de BOA’s de mogelijkheid om extra verlichting aan te zetten op het horecaplein. Dit werkt goed. Op de plaats waar nu één schijnwerper staat lopen bijna geen jongeren. Echter verschuift de overlast nu naar de gevel van de Jumbo en onder de overstek van het appartementencomplex. Hier is te weinig verlichting en is het vrij donker. Is het college bereid de extra verlichting zo uit te breiden dat er geen donkere plekken meer zijn?
  5. Het wegsturen van de jongeren op het horecaplein na sluitingstijd wordt nu geheel overgelaten aan de BOA’s en de politie. Is het college bereid de horecaondernemers te stimuleren hierin mee te helpen? Geen of weinig overlast is namelijk ook in het belang van de ondernemer.
  6. Artikel 10 lid 1 en 2 van de APV verbiedt samenscholing en ongeregeldheden of dreiging hiervan. Op de meeloopavond is dit meerdere keren voorgevallen. Is het college bereid ook op dit artikel een dwangsom toe te passen zodat de politie en BOA’s nog meer middelen hebben om de overlast te beperken?
  7. Daarnaast is enige jaren geleden de controle op drank en horecawet overgegaan naar de gemeente. Er is binnen het Fris Valley gebied (8 gemeentes) nu 0,5 FTE beschikbaar voor deze controles. Deze inspecteur mag controles doen op het gebied van de drank- en horecawet. Is het college bereid om het aantal FTE uit te breiden (al of niet via inhuur) zodat deze controles meer aandacht krijgen in Barneveld?

Wij zien uw beantwoording met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet, namens de SGP-fractie,

A. Flier