18 oktober 2018

Schriftelijke vragen: veilig fietsen in het donker!

De SGP heeft schriftelijke vragen gesteld over het bevorderen van fietsveiligheid. De donkere maanden zijn namelijk weer in aantocht. Hieronder leest u de vragen van raadslid Arend Flier.

Geacht College,

De SGP-fractie wil het College van B&W op grond van artikel 42 van de Organisatieverordening van de gemeenteraad vragen stellen over het bevorderen van het voeren van fietsverlichting.

De gemeente Barneveld heeft grote groepen fietsers (met name scholieren) die de komende wintermaanden weer in het donker over de weg gaan.

De ANWB heeft een spuitsjabloon ontwikkelt waarmee fietsers er op attent worden gemaakt om hun fietsverlichting te gebruiken. Onderzoek heeft uitgewezen dat 20% van de fietsers alsnog hun licht aan doen als ze deze tekst zien. Tevens is de kans op een ongeluk 20% lager als men fietsverlichting aan heeft.

De SGP heeft de volgende vragen:

1. Is het college het met ons eens dat er te veel fietsers geen (goede) fietsverlichting hebben en dat dit de kans op ongelukken vergroot, met name op plaatsen waar fietsers voorrang hebben op auto’s?
  2. Is het college bereid in contact te treden met de ANWB en bv. scholen en wijkplatforms om te bezien in hoeverre het spuitsjabloon ook in de gemeente Barneveld kan worden toegepast?
  3. In hoeverre kan het spuitsjabloon van de ANWB een rol spelen bij de fietsverlichtingscampagne welke door de gemeente wordt opgezet?

Wij zien uw beantwoording met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet, namens de SGP-fractie

A. Flier