11 december 2019

Rondweg Oost Barneveld

In de raadsvergadering van 11 december 2019 hebben we gesproken over de eerste stap naar een Rondweg Oost in Barneveld. Daarvoor is onderzoek nodig. Dat is besproken. Gert Ploeg had de volgende bijdrage.

Voorzitter,

Het heeft heel veel jaren geduurd, tientallen jaren zelfs: ‘Voorthuizen, je kunt er niet omheen’. We weten het allemaal. Gelukkig is vanaf begin november de westelijke rondweg om de kern Voorthuizen gereed. Afronding van grote infraprojecten: de Harselaartunnel en de Voortse Ring/Heuvelrandweg.

Barneveld groeit, daarmee neemt het verkeer toe. De wegen door de steeds groter worden kern van Barneveld zijn niet meer toereikend om het verkeer van en naar o.a. Harselaar en Kootwijkerbroek te verwerken. Zeker tijdens de spitsuren lopen de bestaande rotondes en kruispunten vast. De veiligheid van bijvoorbeeld de fietsers is in het geding. Daarom hebben we als SGP-fractie al enkele jaren gepleit voor de realisatie van de Oostelijke rondweg om de kern Barneveld. Een verbinding tussen de Scherpenzeelseweg en de Hanzeweg.

Waar eens de hessenkarren van Amsterdam en Utrecht richting Arnhem en Keulen reden over de Hessenweg, willen we deze historische route kruisen met een rondweg om Barneveld.

Op de voorliggende Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) zijn meer dan 70 zienswijzen ingediend. Ook hebben een aantal betrokkenen ingesproken tijdens de commissievergadering. Heel goed om daar gebruik van te maken. Maak uw punten kenbaar als belanghebbenden. Dat maakt het dat het proces zorgvuldig wordt beoordeeld en de vervolgstappen serieus worden genomen. Het is heel wat als er een verkeersweg door je weiland gepland staat. Goede communicatie vanuit de gemeente is hier uiterst belangrijk. Als SGP zien we erop toe dat dit zorgvuldig wordt gedaan.

De MER-commissie gaat het komende jaar de 5 tracévarianten voorzien van advies. Daarbij is het van groot belang dat hierin zoveel mogelijk de milieugevolgen van dit grote project in beeld worden gebracht. Dit voordat we als overheid de beslissingen nemen. Een onafhankelijk en transparant onderzoek is daarbij van groot belang. Met belangstelling zien we het eindrapport tegemoet. Het kan zelfs zijn dat er een variant ontstaat uit een combinatie van delen van de onderzochte varianten.

Vraag: moet dit proces écht een jaar duren, kan dit niet sneller?

Twee tracévarianten liggen in het gebied van de gemeente Ede. Dit om een viaduct over de Valleilijn te kunnen realiseren. Positief is de grondhouding van Ede om te kijken of er samengewerkt kan worden. Daar zijn we blij mee!

Niet ondenkbaar is het om de Barneveldse Beek evenwijdig met de weg mee te leggen, dit in nauw overleg met Waterschap vallei en Veluwe. Een prachtige kans om langs de Barneveldse Beek meer ecologische oevers en poelen aan te brengen, want daar ontbreek het nu helaas wel aan. Ook veel meer groen in de vorm van bomen, bos en struweel is gewenst. Als geluidsdemper, opvang van fijnstof en bevordering van de biodiversiteit. Dit zal in de MER-rapportage een positieve invloed hebben. Maar zeker ook naar de directe omgeving.

Vraag|: Hoe denkt het college hierover?

Een viaduct over de Valleilijn in plaats van een kunstwerk onderdoor heeft veel voordelen. Ook daarover zijn we benieuwd naar de milieueffecten van beide varianten. Wat ook van belang is of de beekkruising met de Valleilijn kan blijven zoals deze nu functioneert.

Met dit raadsvoorstel wordt nog geen tracékeuze gedaan. We zijn het als SGP-fractie eens met de zaken die in deze kadernotitie zijn verwoord. Laten we als gemeente vooral euro’s sparen voor de realisatie van deze belangrijke oostelijk rondweg rondom Barneveld. De Barneveldse Industriële Kring (BIK) heeft het college en ons als raad al meerdere malen verzocht om door te pakken met deze belangrijke route. Wachten op de reconstructie van knooppunt A1/A30 (knooppunt Het Ei) is wat onze SGP-fractie betreft niet gewenst. Hoelang zal dat, helaas, nog duren?

Vz., Onze wens is dat we niet tientallen jaren gaan steggelen over dit weggedeelte. Dit is in het algemeen belang. De aanleg kan snel, dat hebben we in Voorthuizen gezien.
‘Barneveld, je kunt er (nog) niet omheen’. Wanneer wel?