20 december 2012

Reorganisatie en begroting 2013 Permar

De sociale werkvoorziening maakt zware tijden mee. De Rijksoverheid bezuinigt op de sociale werkvoorziening. Als gevolg daarvan gaat de subsidie omlaag. Aan de andere kant staan de hoeveelheid werk en de prijzen die berekend kunnen worden aan de opdrachtgevers onder druk.
Voor de SGP is en blijft de Permar belangrijk voor de mensen die een beschutte werkplek nodig hebben. Vanuit dat oogpunt is het belangrijk dat Permar blijft voortbestaan, zeker voor de mensen die afhankelijk zijn van een beschutte werkplek en daar een zinvolle dagbesteding hebben.

Wat de SGP betreft is het van het grootste belang dat er vanuit de gemeente Barneveld een visie wordt gemaakt op het beleid dat moet worden gevoerd betreffende de sociale werkvoorziening. Vanuit de rijksoverheid komen veel veranderingen op het gebied van de sociale werkvoorziening naar de gemeente toe. Te denken valt aan de participatiewet en de begeleiding en dagbesteding in het kader van de WMO. Dat vereist een visie van de gemeente. Daarbij moeten met name lokale organisaties zoals Ons Bedrijf en De Rozelaar worden betrokken. Permar speelt in dit beleid een rol. Die rol kan anders zijn dan de huidige rol van Permar.
Voor ons ligt een begroting en een reorganisatieplan die nauw met elkaar verbonden zijn. De SGP wil zekerheid hebben over het gegeven dat er niet wordt voorgesorteerd in het reorganisatieplan op de toekomst rol die de Permar zichzelf wellicht toedicht en die haaks kan staan op onze visie. Wij willen klip en klaar van de wethouder horen dat dat niet het geval is.
Wat betreft de visie die de gemeente Barneveld moet gaan opstellen willen we de toezegging van de wethouder dat deze interactief met de betrokken organisaties en bedrijven wordt opgesteld en dat deze rekening houdt met de plannen van het kabinet die in het komende voorjaar naar verwachting naar buiten komen.
Daarbij moet ook nadrukkelijk plaats zijn voor een detacheringsbureau van de gemeente in samenwerking met het bedrijfsleven. Eventueel kan een detacheringsbureau worden ondergebracht bij het ondernemersloket. Doel is de mensen die een SW-indicatie hebben en in dienst zijn van het SW-bedrijf via het detacheringsbedrijf aan het werk te helpen bij lokale ondernemers. Via het detacheringsbureau kan een en ander soepeler en efficiënter gebeuren dan via het SW-bedrijf zelf. Kan de wethouder toezeggen deze optie te onderzoeken?
De visie moet wat de SGP betreft voor de zomer van 2013 worden vastgesteld.

Wat de SGP steekt bij het raadsvoorstel is het gemis aan een alternatief. Wij hebben begrepen dat de reorganisatie in deze vorm noodzakelijk is om Permar op korte termijn weer gezond te maken. Zij is daarom in deze vorm noodzakelijk. Toch geven wij het signaal mee dat in de toekomst het beter is alternatieven naast elkaar te zetten. Dan is er wat te kiezen.

Wat betreft de hoeveelheid werk die aan de Permar wordt gegund willen we het College complimenteren. Door 35% te gunnen aan de Permar zorgt Barneveld er mede voor dat het resultaat positief wordt beïnvloedt. Graag zouden wij zien dat ook de overige deelnemende gemeenten hun verantwoordelijkheid opnemen door meer werk te gunnen aan de Permar. Dat is op dit moment veel te laag. De SGP wil de wethouder dan ook opdragen in het bestuur bij de andere gemeenten aan te dringen op verhoging van de hoeveelheid werk dat door de gemeenten aan Permar wordt gegund. Dat kan onder andere door een preferred suppliership voor Permar in de werkgebieden die de gemeente bij Permar betrekt. Er zijn in den lande meerdere positieve voorbeelden waarbij dit preferred suppliership werkt.

Wat betreft de begroting: De begrote resultaten moeten meer dan nu het geval is kloppen met de werkelijke resultaten zodat de betrouwbaarheid van de begroting wordt vergroot. Te vaak zijn we in het verleden verrast door tegenvallende cijfers terwijl de begroting een overschot liet zien. Niets is slechter voor een organisatie dan onzekerheid en onbetrouwbaarheid, zeker als dat gaat om de financiële resultaten. Wat ons betreft gaat de wethouder nog meer dan nu het geval is zich inzetten voor een betrouwbare begroting.

Samenvattend wil de SGP stellen dat het van het grootste belang is dat er een visie vanuit de gemeente komt op het gebied van de sociale werkvoorziening. De reorganisatie bij Permar is noodzakelijk om Permar financieel gezond te maken. Indien bij de huidige reorganisatie niet wordt voorgesorteerd op een toekomstige rol van de Permar, die mogelijk verder gaat dan de gemeente Barneveld wil, kan de SGP instemmen met het reorganisatieplan en heeft zij geen wensen en bedenkingen tegen de voorliggende begroting.