21 april 2023

Reactie op komst AZC

In de Barneveldse Krant werd afgelopen week een reactie gevraagd op de komst van het AZC in Barneveld, aan de Nijkerkerweg. Jan Top, fractievoorzitter van de SGP had de volgende reactie:

"Ik kan me goed voorstellen dat de bekendmaking van deze locatie voor het azc een grote impact heeft op omwonenden en toekomstige omwonenden. Dat zou voor elke andere plek die gekozen zou zijn, ook gelden. Daarom is het ook van groot belang dat we de komende weken ruim de tijd nemen om deze zorgen te bespreken. En goede communicatie is essentieel, net als een goed plan om de veiligheid te borgen.
Meer in het algemeen is het voor Barneveld belangrijk dat we niet wegkijken en zelf de regie in handen houden. Opvang is nu eenmaal nodig, nu het landelijk beleid om controle te houden op instroom van vluchtelingen, niet echt werkt. We zullen als gemeenten barmhartig moeten zijn naar mensen die uit nood hun land hebben moeten ontvluchten.
We kunnen ons vinden in de plek en vooral de vorm van huisvesting. Het ligt wat verder van de bebouwde kom af, maar die bebouwde kom groeit de komende jaren naar deze plek toe. Als huisvesting goed op orde is, voelen mensen zich minder snel ontheemd en dat voorkomt problemen. Wat ook belangrijk is, is dat vluchtelingen aan het werk kunnen en dat organisaties en vrijwilligers betrokken zijn om allerlei activiteiten te organiseren. Het is belangrijk dat ze wat om handen hebben en een bijdrage leveren aan de samenleving.
De komende tijd moet er ruimte zijn voor alle zorgen en zullen we alle opmerkingen en aanvullingen serieus meenemen in de definitieve beoordeling van dit plan."