6 juli 2022

RAADSVERGADERING | Verkeer centrum Barneveld

Over veiligheid en verkeer is altijd wat te doen. Er liggen nu plannen om het verkeer in het centrum van Barneveld goed te gaan leiden. De verkeersvisie Centrumring en Centrumgebied Barneveld. Eric Pladdet had de onderstaande bijdrage namens de SGP.

Voor ons ligt de Verkeersvisie Centrumring en Centrumgebied Barneveld. In deze visie worden een aantal adviezen gegeven voor wegvakken, kruisingen en oversteken van de centrumring en voor het centrumgebied. En dat alles met het uiteindelijke doel om de verkeersveiligheid te verbeteren op de centrumring en in het centrumgebied. Wat de SGP betreft de hoogste tijd om daar voortvarend mee aan de slag te gaan.

Om die verkeersveiligheid te verbeteren wordt voorgesteld om de centrumring af te waarderen naar een maximumsnelheid van 30 km per uur. Een goed uitgangspunt, tegelijkertijd ligt daar ook een uitdaging. Het doel van deze maatregel is het verkeer op de centrumring te ontmoedigen wat vervolgens een hogere verkeersintensiteit geeft op de omliggende wegen. Als dit gaat leiden tot teveel vertragingen op de omliggende wegen gaan automobilisten toch weer de ‘snellere’ route over de centrumring nemen waardoor deze mooie maatregel niets meer uithaalt. Daarom vraagt de SGP-fractie om een toezegging van de wethouder dat bij de uitwerking van de plannen serieus gekeken wordt naar de verkeersintensiteit op de omliggende wegen en waar dit problemen gaat geven, maatregelen worden genomen om te voorkomen dat Barneveld nog verder dichtslibt.

De SGP-fractie kan zich vinden in de uitgangspunten zoals opgenomen in de oplegnotitie. We vragen echter wel aandacht voor de onveilige situatie bij de fietsoversteek Burgemeester Kuntzelaan t.h.v. Schaepsmarkt. In de oplegnotitie wordt voorgesteld om met de voorbereiding te starten in het vierde kwartaal van dit jaar, waarbij de kanttekening wordt gemaakt dat dit afhankelijk is van de beschikbare capaciteit van de verschillende disciplines. Voorzitter, we verlagen de snelheid op de centrumring, maar laten we nu in dit proces juist een tandje bij schakelen. We praten al zolang over deze oversteek. Daarom vragen wij de wethouder om deze oversteek prioriteit te geven en in Q4 ook daadwerkelijk in voorbereiding te nemen.

In het verlengde daarvan vragen we ook aandacht voor een duurzame oplossing voor het fietsparkeren op het voetpad bij De Hebberd om die in de uitwerking van de fietsoversteek gelijk mee te nemen. In het verleden heeft de SGP-fractie hiervoor ook al aandacht gevraagd en zelfs een eindoplossing aangedragen. Daarom vraag ik de wethouder op dit punt om een toezegging dat de groepen verkeersdeelnemers nog beter gescheiden worden dan nu het geval is. De SGP biedt hierbij aan om mee te denken in een duurzame oplossing voor het fietsparkeren op deze locatie.

Als laatste willen we aandacht vragen voor onze mindervalide medemens. Het fietsen wordt geweerd uit het centrum, wat op zich een goede zaak is. Maar er zijn inwoners in Barneveld die slecht ter been zijn, maar nog wel met een elektrische fiets goed uit de voeten kunnen en zo hun boodschappen kunnen doen in het centrum. We vragen de wethouder om een toezegging om dit in de uitwerking van de plannen mee te nemen en deze inwoners niet te vergeten zodat ook zij met een ontheffing toch bij de winkels kunnen komen. Verschillende gemeenten in den lande bieden deze mogelijkheid aan en het werkt goed.

Voorzitter, we ronden af. Het is hard nodig om aan de slag te gaan met de uitwerking van de verkeersvisie. Daarom stemt de SGP-fractie in met dit raadsvoorstel.