8 februari 2023

RAADSVERGADERING | Veiligheid op de Troelstralaan

Tijdens de raadsvergadering van 8 februari 2023 werden door twee fracties, Lokaal Belang en Pro'98, twee moties vreemd aan de agenda ingediend. Hieronder de bijdrage van raadslid Eric Pladdet.

Verkeersveiligheid is voor de SGP-fractie een groot goed. Tegelijk is verkeersveiligheid ook niet altijd meetbaar en is het vaak een gevoel van onveiligheid dat mensen ervaren op bepaalde wegen. Dat laatste leeft ook in de wijk de Vaarst in Barneveld als het gaat over het gedeelte Meester Troelstralaan en de Wethouder Rebellaan. Al jaren hebben de scholen, sportverenigingen, het wijkplatform en het zwembad de wens geuit om de verkeersveiligheid op dit traject te verbeteren en zien graag dat de snelheid verlaagd wordt naar 30 km/uur. Het college heeft besloten om dat voorlopig nog niet te doen, maar heeft wel het  kruispunt bij de Oostlaan en de oversteeklocaties bij het Johannes Fontanus College opgenomen in het GVVP-maatregelenpakket 2023 om te onderzoeken of deze beter kunnen worden ingericht.

Om niet over te gaan naar een snelheidsverlaging van 30km/uur gaat de SGP-fractie iets te kort door de bocht. Wij zouden graag zien dat het gevoel van onveiligheid bij de verkeersdeelnemers op dat traject zoveel mogelijk wordt weggenomen door te onderzoeken wat de meest veilige inrichting van deze gebiedsonsluitingsweg is en ook de kruising met de Hugo de Grootlaan in dit onderzoek mee te nemen. Daarbij stellen we de vraag aan het college om de hulpdiensten zo vroeg mogelijk te betrekken in dit onderzoek omdat een snelheidsverlaging direct van invloed is op de aanrijtijden. Graag een toezegging van de wethouder op dit punt.

Zoals gezegd worden de oversteeklocaties bij de scholen aan de Wethouder Rebellaan onderzocht of deze beter ingericht kunnen worden. De SGP-fractie ziet graag dat in dat onderzoek ook wordt gekeken of het instellen van een schoolzone op dit deel van het traject van meerwaarde is.

Een andere al langer lopende vraag betreft de speelplek die bij het zwembad aan de Wethouder Rebellaan is gelegen. Meermalen hebben bezorgde bewoners gevraagd of er een afscheiding langs de speelplek geplaatst kan worden zodat kinderen niet meer pardoes de Wethouder Rebellaan op kunnen rennen. Wat de SGP betreft wordt dit op korte termijn gerealiseerd.

Voorzitter, om dit alles te bewerkstelligen steunt de SGP de motie van Lokaal Belang.

De motie van Pro’98 zoals die nu voorligt zal de SGP-fractie niet steunen. Wat ons betreft gaat deze te ver. Allereerst omdat er nu al aanpassingen gaan gebeuren, laten we bezien hoe die uitpakken. Bovendien betekent de motie van Pro98 een forse uitgave die dit jaar gedaan moet worden en waar op dit moment geen dekking voor is. Natuurlijk is verkeersveiligheid (zoals ik al zei) belangrijk voor de SGP, maar laten we integraal kijken naar dit vraagstuk in een 10-jarig Meerjaren Investerings Plan en niet nu één weg voorrang geven.