14 december 2023

RAADSVERGADERING | Uitbreiding voor SDVB

Voetbalvereniging SDVB krijgt uitbreiding van het aantal velden. Dit is nodig in verband met de steeds hoger wordende ledenaantallen. In de gemeenteraad ging de discussie vooral over hoe we dit financieren. Moet SDVB ook een deel bijdragen? Lees hieronder de bijdrage van raadslid Teunis den Boon

Honderden Barnevelders voetballen iedere week op de velden van SDVB. En daar komen er volgens de prognoses nog honderden bij in de komende jaren. Niet meer dan logisch dus dat er nagedacht werd over uitbreiding van het aantal velden.

Bij het voetballen is teamwork erg belangrijk en het laatste jaar zagen we dat gelukkig terug. SDVB en het college werken samen als een team en nu ligt een mooi plan voor waar SDVB weer jaren meer vooruit kan.

Binnen een team kan er verschil van mening zijn over de speelwijze. Hoe gaan we de tegenstander overwinnen? Op één punt zien we dit verschil van mening ook tussen SDVB en het college. Het gaat om beslispunt 4 uit het raadsvoorstel. Vooraf en tijdens de commissievergadering maakte SDVB duidelijk dat de vereniging het niet wenselijk vindt om bij te dragen en verantwoordelijk te zijn voor de helft van het resterende tekort. De SGP vindt dit voorstel van het college wel reëel en steunt het college in de formulering zoals opgesteld in beslispunt 4. Een vereniging mag ook bijdragen aan de uitbreiding van haar sportpark, ook als de velden geen formeel eigendom zijn van de vereniging.

We zijn blij dat de wethouder in de commissievergadering nogmaals bevestigde dat SDVB het bedrag van ongeveer 190.000 euro kan realiseren door betalen of bezuinigingen en zelfwerkzaamheden. Van SDVB hebben we tijdens de commissievergadering begrepen dat het grootste deel van dit bedrag al gevonden is in o.a. bezuinigingen op onderdelen van het plan en in subsidies. We roepen het college op tot een constructieve en welwillende houding als SDVB met

voorstellen komt voor bezuiniging of zelfwerkzaamheid om zo het laatste deel van het tekort weg te werken. Daarom steunen we de motie van de ChristenUnie hierover.

Een ander discussiepunt wat tijdens en na de commissievergadering ontstond is de verkeersdrempel. Moet die wel worden aangepast en is het reëel om de kosten van die aanpassing in het budget voor sportpark Norschoten op te nemen? Bij dat laatste denken we van niet, daarom steunen we de motie van CU die oproept de kosten hiervan uit een ander budget te betalen. Wat betreft de verkeersveiligheid horen we graag nog een keer van het college waarom er wijziging nodig is. Zoals de drempel er nu ligt lijkt het veilig te zijn, waarom dan wijzigen? We laten ons graag overtuigen.

Wij weten dat SDVB een sterke en gezonde vereniging is met betrokken leden. Daarom heeft de SGP er alle vertrouwen in dat SDVB ook het resterende stukje van het budget gaat realiseren en stemmen we in het met raadsvoorstel.