27 september 2023

RAADSVERGADERING | Ruimte geven in De Glind

Het is de bedoeling dat er nieuwe (eco)woningen worden gebouwd op het terrein van het voetbalveld aan de Postweg in De Glind. Wout Hazeleger had de onderstaande bijdrage en legde uit waarom wij instemmen met dit plan.

Deze bijdrage van de SGP is gebaseerd op de stukken die bij het agendapunt zijn toegevoegd en een aantal stukken van Dorpsplannen en andere stukken die openbaar zijn.

Het Dorpsplan 2020-2030 is gedateerd januari 2020, de titel is ‘Elkaar de ruimte geven’:

• In de paragraaf wonen lezen we het volgende: Het is dus van belang dat er goed gekeken wordt naar de plekken waar gebouwd mag worden, maar ook naar het recht van bestaande agrarische bedrijven om te kunnen blijven voortbestaan.
  • Gezien de zienswijze en de motivatie van het college levert dit geen knelpunt op bij dit project.

In het Dorpsplan 2010-2020 is de wens aangegeven voor 30 koop- of huurwoningen voor starters, gezinnen en senioren. Hiervan zijn er 10 gerealiseerd. De Werkgroep Dorpsplan De Glind vraagt om realisatie van de overige 20 gevraagde woningen.

De procedure van het voorliggende plan van de 31 Ecowoningen is snel gegaanIn 2020 is er nog niets omschreven in het Dorpsplan, de eerste onderzoeken dateren van 2021. In 2023 kunnen we dit plan vaststellen, dat is relatief snel gegaan. Wellicht heeft deze snelheid velen in het dorp overvallen, dat is begrijpelijk. Toch hebben we als SGP sympathie voor dit plan.

Tijdens de commissievergadering heeft de wethouder namens het college aangegeven dat het vastgestelde woningbouwprogramma van het dorp de Glind in stand blijft. Het aantal geprognotiseerde woningen is niet afhankelijk van dit plan. Wat de SGP betreft is 1+1 in dit geval 2. Er is veel vraag naar woningen in onze gemeente, ook in De Glind.

De redactie van de Nieuwsbrief Belangenvereniging De Glind heeft zich wellicht reeds met het plan verzoend. Op 22 september is de Nieuwsbrief Ecowonen Midden Nederland op de website geplaatst:  Blijf op de hoogte van het project en maak kennis met de toekomstige bewoners, aldus de genoemde nieuwsbrief.

De toezegging van het college dat het woningbouwprogramma van De Glind in stand blijft, geeft ons als SGP voldoende vertrouwen om met dit voorliggende plan in te stemmen. Laten we elkaar de ruimte geven, zoals de titel van het Dorpsplan luidt.