25 mei 2022

RAADSVERGADERING | Rouwcentrum De Plantage

Opnieuw is er geld nodig voor het opknappen van rouwcentrum De Plantage. Arend Flier had de volgende bijdrage in het debat over het extra krediet wat gevraagd wordt door het college van B&W.

De huidige aula bij de begraafplaats in Barneveld is verouderd en moét opgeknapt en vergroot worden. Dat is SGP een doorslaggevend argument om in te stemmen met het gevraagde extra krediet verhoging. De consequentie hiervan is wel dat de tarieven omhoog gaan en er een nieuw tarief bijkomt. Het doel moet zijn om de kosten zo laag mogelijk te houden tegen een goede kwaliteit. Omliggende gemeentes met hogere tarieven zijn geen leidraad om tarieven dan ook maar te verhogen.

Ik roep de wethouder op om snel aan de slag te gaan. Prijzen blijven stijgen en voor we het weten hebben we weer een voorstel voor kredietverhoging voorliggen. Ook de renovatie en uitbreiding moet snel opgestart worden zodat er waardig afscheid genomen kan worden van de nabestaanden.

Verder willen nogmaals aandacht vragen voor de opbaarruimte tijdens de verbouwing. De SGP vraagt de toezegging van de wethouder dat er een representatieve opbaarruimte beschikbaar komt in Barneveld zodat nabestaanden binnen onze kern afscheid kunnen nemen van hun dierbare.