14 maart 2024

RAADSVERGADERING | Ondermijnende criminaliteit

Lees hieronder de bijdrage in het debat over ondermijning door Koos van der Tang.

We bespreken vanavond het onderwerp Ondermijning. In de Bijbel komt het woord ondermijning zelf niet voor. Er waren in de Bijbelse tijd echter tollenaren die voor de overheersende Romeinen belasting moesten innen bij de Israëlieten. Zij legden echter hogere belastingen op dan de Romeinse overheid had opgedragen en zo verdienden zij meer dan de vergoeding die zij van de Romeinse overheid ontvingen. Toen was er dus ook al  een vorm van ondermijning. Een zekere Zacheus, voor velen van ons een bekende naam, was ook een tollenaar. Echter, toen Jezus hem aansprak zei hij: ‘Zie de helft van mijn goederen, Heere, geef ik de armen; en indien ik iemand iets door bedrog ontvreemd heb, dat geef ik vierdubbel weder.’ Tot zover een les uit de Bijbel. Ik hoop er aan het eind van mijn bijdrage nog even op terug te komen.

Terug naar ons Barneveld. Mede op verzoek van de auditcommissie heeft de rekenkamer onderzoek gedaan naar de aanpak van ondermijning in onze gemeente. In de Commissie Bestuur hebben wij daar onze vragen over kunnen stellen en die zijn wat ons betreft naar tevredenheid beantwoord. De SGP hecht veel waarde aan objectiviteit en daarom vinden wij het van belang dat wanneer er in een onderzoek bijvoorbeeld over ‘veel bewoners’ wordt gesproken, dat daar een nadere duiding van gegeven wordt. We begrijpen dat de Rekenkamer op basis van het toen vigerende Integraal Veiligheids Plan, tot de conclusie is gekomen dat er meer beleidsuitgangspunten geformuleerd moeten worden. Echter, de raad heeft eind 2023 een nieuw IVP vastgesteld. Daarin zijn nieuwe beleidsuitgangspunten vastgelegd. Het schrijven van een nieuw beleidsplan is daarom wat de SGP betreft niet nodig. De SGP ziet graag, dat we vaart maken met het ten uitvoer brengen met het nieuwe IVP. Alle hiervoor beschikbare uren moeten daaraan worden besteed! De kostbare capaciteit die we op ons gemeentehuis hebben moeten we wat de SGP betreft in dit geval niet langer besteden aan het schrijven en behandelen van dikke beleidsnotities. Stoppen met praten en aan het werk! Daarom zijn wij medeondertekenaar van het amendement dat de ChristenUnie reeds heeft ingebracht. Wij doen een ernstig beroep op zowel ons college als onze gewaardeerde ambtenaren om de huidige capaciteit effectief in te zetten! Wat de SGP betreft dienen degenen die ondermijnen zo spoedig mogelijk te worden aangepakt!

Omdat we als SGP van een doelmatige aanpak uitgaan steunen wij de motie van de VVD niet. Laten we de beschikbare uren effectief in te zetten. Hierbij doen wij zoals reeds gezegd een beroep op ons college en onze ambtenaren. Bij de komende kadernota hopen we weer integraal te kijken welke capaciteit voor alle gemeentelijke taken nodig is. Dan is deze vraag aan de orde.

We zeggen de rekenkamer dank voor het geleverde werk en wensen college en onze ambtenaren succes met de uitvoering van het nieuwe IVP.

Tenslotte voorzitter, gisteren was het Biddag. Wij geloven, dat alles wat wij aanpakken de zegen van de Heere nodig heeft. Laten we bidden en hopen dat het nieuwe IVP een kentering zal geven in het groeiende fenomeen van ondermijning ook in onze gemeente. Wat zou het een zegen zijn als er velen zoals Zacheus mogen terugkeren op hun verkeerde schreden!