14 maart 2024

RAADSVERGADERING | Monitor duurzaamheid

Elbert Wijnne had nog wel een aantal vragen en opmerkingen bij de monitor duurzaamheid die in de raadsvergadering werd besproken. Lees hieronder zijn bijdrage.

Wie kijkt er, als hij of zij auto rijdt, nooit eens in de achteruitkijkspiegel? Zelf doe ik dit regelmatig. Vanavond doen we dat bij het programma Duurzaamheid ook. En allereerst complimenten voor de monitoring programma Duurzaamheid wat voor ligt. Er is door de ambtenaren hard aan gewerkt om dit zo te kunnen presenteren. Als SGP zijn we hier blij mee en bedanken we een ieder die hier betrokkenheid bij heeft gehad

Toch ook een paar kritische opmerkingen om het plan nog verder te verbeteren

Even terug naar de achteruitkijkspiegel. Als ik in de achteruitkijkspiegel kijk, kijk ik vlak achter me, waardoor ik kan anticiperen op hetgeen ik achter me zie gebeuren. Bij dit plan moet de achteruitkijkspiegel misschien nog wat beter afgesteld worden. We kijken soms wel heel ver terug en zien dan dat er heel in de verte iets gebeurt. Hierop anticiperen of bijsturen is dan al best lastig. We hebben 3 opmerkingen m.b.t. plan.

• Als SGP zouden we graag actuelere data zien. En dat zou toch moeten kunnen in een tijd van direct beschikbare informatie? Kan de wethouder toezeggen dat hier steeds weer naar gekeken wordt?
  • Daarnaast vinden we de vergelijkbaarheid ook wat lastig. Graag zien we bij de volgende versie verschillende jaartallen in de indicatoren verwerkt. Bijvoorbeeld door een wijzer in een andere kleur. Zo is de vooruitgang ook goed te zien.

• Het programma bestaat uit 6 verschillende onderdelen. Lang niet bij alle onderdelen zijn de indicatoren al duidelijk en concreet. Het is ook de vraag hoe concreet deze gemaakt kunnen worden. Daarom is het goed dat er dan gekeken wordt wat gaan we doen?’ Het lijkt ons goed dat er dan ook goed gekeken wordt naar het zoveel mogelijk SMART maken van deze ‘kleinere’ doelen.

Al met al een mooie start van de monitoring van het programma Duurzaamheid. Vanavond hebben we het vooral over de systematiekHet is goed om hier ook het gesprek over te hebben en hier kritisch naar te kijken.

Toch sta ik ook te popelen om het in de toekomst vooral weerover de inhoudelijke thema’s m.b.t. duurzaamheid te hebben. Graag kijken we dan ook vooruit, om Barneveld duurzamer te maken, hoewel we al behoorlijk goed op weg zijn. En DE ECHTE vraag van de toekomst is misschien vooral wel hoe blijven onze inwoners en bedrijven van stroom voorzien.