26 oktober 2023

RAADSVERGADERING | Interpellatiedebat oranjevereniging Voorthuizen

In een fel en langdurend debat ging het woensdagavond 25 oktober 2023 over de zorgen die er leven rondom de oranjevereniging in Voorthuizen. Zijn hun plannen terecht afgewezen? Hoe is er gecommuniceerd door gemeente en verenigingen? Deze vragen stonden centraal tijdens een interpellatie die werd aangevraagd door Pro'98, CDA, VVD en BurgerInitiatief. Lees hieronder de bijdrage van fractievoorzitter Jan Top.

Voorzitter, er is deze avond al veel gezegd over deze interpellatie. De interpellatie vanwege het op dit moment stopzetten door het college van het plan van de Oranjevereniging voor het bouwen van een nieuwe hal aan de zuidkant van Voorthuizen. Ik wil daar namens de SGP-fractie het volgende aan toevoegen.

Allereerst is het voor ons begrijpelijk dat dit besluit van het college bij de Oranjevereniging een lastig gevoel heeft gegeven, zeker gezien het werk dat men er in gestopt heeft. En ook bij de andere verenigingen heeft het onduidelijkheid gegeven. Daarom is het goed - ik zei het al aan het begin van deze raadsvergadering - dat we dit onderwerp vanavond bespreken.

Tegelijkertijd hebben we begrip voor het besluit van het college en we staan daar ook onvoorwaardelijk achter. Het overleg tussen gemeente en de Oranjevereniging loopt al langere tijd. We hebben het gehoord - al vele malen is er aangegeven dat de plannen te omvangrijk en niet compleet genoeg zijn. Uiteindelijk is als deadline begin juli gesteld. Dat werd niet gehaald. Het college heeft bereidheid getoond om dit uit te stellen naar eind augustus. Het plan dat toen kwam was qua aanpak een stuk beter, echter inhoudelijk nog steeds onvoldoende. Er is teveel onduidelijkheid over de financiën en de gewenste samenwerking met andere verenigingen en organisaties. Dit kan onverhoedse financiële consequenties voor de gemeente hebben. Daarnaast zijn er ruimtelijke argumenten om afwijzend tegenover het huidige plan te staan. We hebben deze argumenten eerder vanavond gehoord.

En voorzitter, kom bij ons niet aan met de opmerking dat er niets voor verenigingen gebeurt. Kijk naar datgene wat in de afgelopen jaren is gerealiseerd. Kijk naar datgene wat is opgenomen in de Programmabegroting 2024 voor diverse verenigingen. Zoals gelden voor ’t Grieze Veen, voor fietscross en mountainbike, voor sportpark Norschoten, voor sportpark Overbeek, voor sportpark Westeneng en voor de bouw van een boulodrome.

We zijn als SGP-fractie content met het feit dat het college keuzes maakt, keuzes durft te maken. Uiteindelijk kunnen we capaciteit en geld (lees: gemeenschapsgeld) maar één keer inzetten.

We vragen het college wel twee zaken. Allereerst: evalueer nog eens goed hoe de communicatie gelopen is en welke lessen daaruit te halen zijn. Ten tweede: houd contact met de Oranjevereniging om te bezien hoe nu verder te gaan.

Voorzitter, van hieruit naar de interpellanten. De interpellatieaanvraag heeft deze avond voor duidelijkheid gezorgd. Tegelijkertijd zijn we kritisch op de interpellanten - de oppositiepartijen. Keer op keer verwijten zij de coalitiepartijen blokvorming. Echter, wat de SGP betreft is dit zeker niet terecht. Kijk naar diverse onderwerpen uit de afgelopen tijd waarbij constructief is samengewerkt door partijen uit zowel de coalitie als de oppositie.

Bij dit onderwerp hebben de oppositiepartijen in een paar uur tijd besloten met 4 partijen een interpellatie aan te vragen, zonder daarbij de coalitiepartijen mee te nemen. Voorzitter, dat is uiteraard een politieke keus. De SGP had het beter gevonden als de interpellanten hadden gezocht naar een bredere samenwerking in het belang van de verenigingen. Nu zouden bewoners uit dit interpellatieverzoek kunnen opmaken dat alleen deze 4 partijen voor de verenigingen zijn. Dat is zeker niet het geval. Uiteindelijk zijn de verenigingen en onze samenleving met deze aanpak van de interpellanten niet gebaat. Laten we samen constructief naar oplossingen zoeken, maar ook doorgaan met scherpe keuzes maken.