26 april 2023

RAADSVERGADERING | Huisvesting arbeidsmigranten

Er is veel behoefte aan woonruimte. Daarom steunt de SGP een pilot die het college voorstelt om grotere aantallen arbeidsmigranten te huisvesten op een locatie. Lees hieronder de bijdrage van fractievoorzitter Jan Top.

Er is op allerlei gebied behoefte aan woonruimte. Dat geldt allereerst voor de inwoners van onze gemeente.  Of je nu jong bent of ouder, of je gaat voor huur of koop, de woningmarkt is voor veel mensen uitdagend.

Behoefte aan woonruimte is er ook voor arbeidsmigranten. Daar zijn er momenteel zo’n 1.600 van in onze gemeente. Als SGP hebben we niet de indruk dat dat op korte termijn veel minder wordt, eerder het tegenovergestelde.

We zijn daarom als SGP-fractie positief over deze pilot, waarbij bij twee initiatieven in het vooronderzoek wordt afgeweken van het beleidskader. We moeten met dit gebeuren serieus aan de slag, willen we de woningmarkt niet verder op slot zetten.

"We moeten serieus aan de slag, willen we de woningmarkt niet verder op slot zetten.''

Bij deze initiatieven ontstaan er (als ze doorgaan) locaties met meerdere arbeidsmigranten bij elkaar. Natuurlijk, dat heeft consequenties. Veiligheid van de arbeidsmigranten en de omwonenden moet een belangrijke rol spelen.

Echter, het huisvesten van arbeidsmigranten in groepen heeft zeker ook de nodige voordelen, zoals meer sociale controlede mogelijkheid van taalcursussen etcetera.

Wat de SGP-fractie betreft wegen de voordelen op tegen de nadelen.

De SGP steunt daarom dit voorstel.

Daarnaast wil de SGP, als de arbeidsmigranten in groepen worden gehuisvest, aandacht vragen voor de huidige situatie waarbij arbeidsmigranten in reguliere woningen worden gehuisvest. Deze woningen zijn hard nodig voor onze Barneveldse inwoners. De SGP wil een toezegging van het college om in het vooronderzoek mee te nemen of de regels voor het bewonen door arbeidsmigranten in reguliere woningen kan worden begrensd. Dan snijdt het mes in de pilot aan twee kanten.

Voorzitter, de woningmarkt is geholpen met de initiatieven in de pilot.

Dankuwel