14 december 2022

RAADSVERGADERING | Help de starters aan een huis!

Tijdens de raadsvergadering van 14 december 2022 werd gesproken over een aanpassing van de starterslening. Wie komt in aanmerking voor een starterslening om daarmee (deels) het eerste huis te financieren? Naar voorstel mensen die een woning kopen met maximale waarde van €350.000,- Te weinig oordeelde SGP-raadslid Arend Flier. Hij diende een amendement in om die grens gelijk te leggen met de NHG grens. €405.000,- dus. Dit amendement haalde een ruime meerderheid, alleen de CU was tegen. Lees hieronder zijn bijdrage in de raadsvergadering.

Wat is volgens de SGP het belangrijkst? Zoveel mogelijk starters uit Barneveld helpen of een koopgrens stellen waardoor minder starters in aanmerking komen voor de starterslening?

Als SGP vinden we het eerste. Geboren en getogen in Barneveld? of werkzaam in Barneveld en graag dicht bij je werk willen wonen? Juist deze mensen moeten we helpen om wonen in Barneveld mogelijk te maken.

De SGP kiest voor de starter uit de eigen dorpen. Daarom dienen we samen met Lokaal Belang, Pro98, CDA, VVD en Burger Initiatief een amendement in wat de maximale koopsom vast zet op de NHG grens.

Op 1 juli 2023 gaat de nieuwe huisvestingswet in. 50% van alle huur- en koopwoningen mogen dan toegewezen worden aan eigen inwoners. Dit biedt kansen voor onze starters.

Ook de SGP ziet hier kansen. Een combinatie van de nieuwe huisvestingswet met een koopgarant, koopstart of koopcomfort regeling lijkt ons een prima aanvulling op de starterslening.

Op 11 november 2020 is er een motie aangenomen van de SGP, Christen Unie, CDA, VVD en Burger Initiatief om onderzoek te doen naar een koopgarant regeling. Ook in de woonvisie 2021 - 2025 wordt 8x het woord koopgarant genoemd. Maar concrete uitwerking hiervan ontbreekt nog.

Het college zal ongetwijfeld begin volgend jaar met voorstel naar de raad komen om de nieuwe huisvestingswet te implementeren in de huisvestingsverordening. Kan de wethouder toezeggen om hier ook het onderzoek naar de 3 koopregelingen in mee te nemen met een advies aan de raad.