14 maart 2024

RAADSVERGADERING | Helihaven aan de Wesselseweg


De fracties van LB, CU, CDA, Pro'98 en BI dienden een motie vreemd aan de agenda in om een zienswijze in te dienen bij de provincie tegen de komst van een helihaven aan de Wesselseweg. Hieronder leest u de reactie van Jan Top hierop.

Al diverse jaren is er een helikopterplaats op de locatie Wesselseweg 23 in Barneveld, vlakbij het Schaffelaarsebos. Dit als tijdelijke ontheffing, die eindigt op 2 augustus van dit jaar.

Op 20 februari jongsleden hebben Gedeputeerde Staten van Gelderland een ontwerp-luchthavenregeling voor deze helihaven vastgesteld. Hierbij worden 750 vliegbewegingen per jaar toegestaan.

Het is begrijpelijk dat dit besluit het nodige stof doet opwaaien. Tegelijkertijd vinden we als SGP-fractie dat het goed is om een en ander in het juiste perspectief te plaatsen. Dat doe ik door middel van 4 punten.

  1. Het gaat hier om rechten die verplaatst zijn van de Oude Garderenseweg 5 in Kootwijkerbroek naar de Wesselseweg. Het aantal vergunde vliegbewegingen per jaar is daarbij teruggebracht van 5500 naar 750.
  2. De gemeente heeft in 2018 aan de huidige eigenaar laten weten dat een nieuwe permanente helihaven aan de Wesselseweg 23 in Barneveld in beginsel alleen is toegestaan, wanneer één van de andere vier bestaande helihavens wordt opgeheven. De huidige eigenaar is vervolgens met de eigenaar van de helihaven aan de Oude Garderenseweg 5 in Kootwijkerbroek overeengekomen dat deze helihaven wordt beëindigd.
  3. Twee jaar geleden is door de gemeenteraad een zienswijze ingediend bij de provincie om geen vergunning te verlenen voor de helihaven.
  4. Desondanks heeft de provincie de ontwerp-luchthavenregeling toegekend. Vanuit de provincie wordt aangegeven dat de aanvraag is getoetst aan het provinciale beleid.

Er is overigens op dit moment sprake van zakelijk gebruik. Als SGP begrijpen we goed dat de vergunning feitelijk niet verleend wordt aan de eigenaar maar bedoeld is voor de locatie. Dat betekent dat bij verkoop van de locatie deze in andere handen komt.

Kortom, er is in dit vraagstuk sprake van botsende belangen. De belangen van de eigenaar waarbij een vergunning is toegekend en de belangen van onze leefomgeving. Een ingewikkeld vraagstuk. Op dit punt een vraag aan het college: wat zijn nu de vervolgstappen in dit proces? Op welk punt is het college en zijn wij als gemeenteraad aan zet?

 

 

 

Voorzitter, van hieruit naar de motie. Er wordt in de motie een aantal dingen gesteld: met de komst van de helikopervluchten wordt de impact op welzijn en woongenot van de inwoners van Barneveld groot, de toename van stikstof en fijnstofdepositie is ongewenst en de negatieve impact op nabijgelegen natuur, namelijk het Schaffelaarsebos is zeer groot. En dat met gemiddeld iets meer dan 1 start per dag, met daarbij een maximum van 5 starts per dag. Dat brengt mij bij de vraag: hoeveel voertuigbewegingen hebben we elke dag over de Wesselseweg en over de Stationsweg? Als SGP doen we de oproep om een en ander wel in het juiste perspectief te zien.

Al met al een complex vraagstuk. Bij dit soort vraagstukken wordt van ons als gemeenteraad gevraagd om zaken met evenwicht te benaderen. Met dat als uitgangspunt kunnen wij als SGP de motie van Lokaal Belang niet steunen, die gaat in de diverse formuleringen voor ons te ver.