31 mei 2023

RAADSVERGADERING | Energie steken in energiestations?

Wat is er fijner dan om na een lange werkdag thuis te komen en even op de bank neer te kunnen zakken. Als je thuis bent mag je even helemaal uitrusten en weer ‘opladen’ voor de volgende werkdag. Voor ons mensen is dit nodig en goed.

Zo ook voor onze auto’s van de toekomst, de elektrische auto. Wat de SGP betreft laden we onze, elektrische auto, (als we die hebben) vooral thuis op. Dit willen we dan graag ook zo breed mogelijk faciliteren. Daarom dienen we een motie in. In de motie vragen we om duidelijke kaders op het gebied van een paal die op privéterrein geplaatst wordt om een auto op te laden die op een publieke parkeerplaats staat. Het zogenoemde verlengd privaat laden. We vragen in de motie dat het college nog eens duidelijk kijkt naar de mogelijkheden hiervan. De SGP is hier een groot voorstander van.

Wat de SGP betreft laden we dus zoveel mogelijk thuis op. Maar wat nu als we een bezoek brengen aan bijvoorbeeld het centrum van Barneveld en onze auto opgeladen moet worden. Hoe zit het dan? Wat de SGP betreft moeten er rondom het centrum innovatieve mogelijkheden genoeg zijn om hier te kunnen laden. Zo hebben we in het verleden een motie ingediend om zonnepanelen te leggen boven parkeerplaatsen. (Wat is de stand van zaken van deze motie?) En kijkt het college ook naar innovatieve ideeën zoals het opladen via lantaarnpalen?

In het stuk wat voor ligt gaat het vooral over laadstations voor elektriciteit en waterstof. Wat betreft de waterstofstations hiervoor zijn de kaders duidelijk. Als SGP fractie zijn we wat voorzichtig met laadstations voor elektriciteit. Dit vraagt behoorlijk veel capaciteit van het net.

"Als SGP fractie zijn we wat voorzichtig met laadstations voor elektriciteit. Dit vraagt behoorlijk veel capaciteit van het net."

We zijn daarom blij dat het stuk hier voorwaarden voor biedt. Er moet (voor de korte termijn) een aansluiting beschikbaar zijn. Graag zien we dat het college ook wat breder kijkt dan alleen deze aansluiting. Kan het college toezeggen dat het zoveel mogelijk haar best doet dat deze laadstations geen andere economische ontwikkelingen in de weg staan? En dit zoveel mogelijk ook in overleg met Liander?

We hebben het amendement van BI mede ondertekent die vraagt om het stimuleren van het toepassen van duurzame vormen van energie. Wat ons betreft wordt daarin ook expliciet gekeken naar wat een ondernemer eventueel zelf opwekken kan.

Door de nieuwe energiebronnen die we gebruiken en gaan gebruiken, zijn er steeds weer nieuwe uitdagingen voor de gemeente. We waarderen het dat het college hier duidelijke kaders voor voorstelt in overleg met de bedrijven die het betreft.

En…….. als SGP-fractie laden we ons steeds weer op om hier met (hernieuwde) energie scherp naar te blijven kijken….