25 mei 2022

RAADSVERGADERING | Bestemmingsplan Plaggenweg

De SGP stemde voor het bestemmingsplan aan de Plaggenweg. Wout Hazeleger legde uit waarom. Lees hieronder zijn bijdrage in de raadsvergadering van 25 mei 2022.

De SGP is voornemens om in te stemmen het Bestemmingsplan Verbindingsweg-Plaggenweg.

U zult wellicht denken, dat is een snelle actie. Dat is het ook, daarom hebben we een korte bijdrage deze keer.

Tijdens de commissievergadering zijn alle items besproken, van landschappelijke inrichting tot lintbebouwing. De indiener van de zienswijze heeft ons meegenomen in de bezwaren vanuit de buurt, de ontwikkelaar heeft een toelichting gegeven vanuit zijn positie. Als laatste heeft de wethouder ons meegenomen in de procedure van vooronderzoek, principeverzoek tot bestemmingsplanwijziging. Dit aangevuld met de inbreng van de ambtelijke ondersteuning van de heer Bloem.

Waar voldoet het voorliggende bestemmingsplan aan?

- Structuurvisie kernen van 2011 m.b.t. zoekgebied voor woningen

- Functieveranderingsbeleid van Regio Food Valley 2016

- Het past binnen de Stedenbouwkundige Visie

Dit zijn de regels die we onszelf als gemeenteraad hebben opgelegd en op basis hiervan hebben we een besluit te nemen.

De focus van dit bestemmingsplan ligt sterk op de locatie Bijschoterweg in Voorthuizen, terwijl het ook 2 nieuwe woningen betreft aan de Plaggenweg.

Wat de SGP betreft gaan we nu niet vooruit lopen op komende ontwikkelingen aan de Bijschoterweg. Ook nieuwe plannen zullen we toetsen aan de vastgestelde beleidskaders die we zojuist hebben genoemd. We gaan er van uit dat de ontwikkelaar de omwonenden nauw betrekt bij het participatieproces.

De SGP zal instemmen met het voorliggende bestemmingsplan.