26 april 2023

RAADSVERGADERING | Bereikbaarheid Regio Foodvalley

De SGP krijgt het idee dat Barneveld dichtslibt. Onder meer door de uitstel van de aanpak van knooppunt A1/A30. Reden te meer om bij de behandeling van de bereikbaarheidsagenda van Regio Foodvalley scherp te zijn. Raadslid Eric Pladdet vroeg stevig aandacht voor bereikbaarheid van Barneveld.

In 2030 wordt alles anders. Fluitend rijden we dan vanuit onze gemeente Barneveld via de A30 en de A1 naar de Randstad en vice versa . De Foodvalley is als regio goed bereikbaar. En als we vanuit Ede op de A30 de afslag Barneveld nemen staan we via de Oostelijke Rondweg binnen no time op Harselaar. Geweldig, vindt u niet? We kunnen het allemaal teruglezen in de Bereikbaarheidsagenda van de Regio Foodvalley. En laten we duidelijk zijn voorzitter, de SGP-fractie staat voor 100% achter de doelen die in de Bereikbaarheidsagenda worden genoemd en we zullen ook voor het raadsvoorstel stemmen. Maar iedereen weet dat we, helaas, inmiddels door de tijd zijn ingehaald met het bericht vanuit Den Haag dat de aanpak van het knooppunt A1/A30 wordt uitgesteld, mogelijk zelfs met 10 jaar of meer. Een dolksteek voor onze groeiambities, voor het uitvoeren van de Woondeal, maar dat niet alleen het treft ook onze ondernemers waar ze geremd worden in hun groeiambities of waar de bedrijfsvoering geraakt wordt. Ik kom daar later in deze bijdrage nog op terug. Onze fractie kan dit niet met lede ogen aanzien en zal zich tot het uiterste inspannen om de vaste commissie Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer naar Barneveld te halen om met hen over deze problematiek in gesprek te gaan en de grote gevolgen die dit besluit voor onze gemeente heeft onder de aandacht te brengen en ze met klem op te roepen om de verantwoordelijke minister te bewegen dit besluit te heroverwegen. Ook om die reden steunen we van harte de motie van Lokaal Belang.

Een tweede punt wat we willen noemen is de Oostelijke Rondweg. In de commissie Grondgebeidhebben we de wethouder bevraagd op het bericht wat in de Barneveldsekrant heeft gestaan dat de Oostelijke Rondweg er niet eerder komt dan 2029. En zeker, we zijn blij met het feit dat de Rondweg nu op de agenda van Foodvalley staat, een pluim voor wethouder Pluimers voorzitter! Maar tot die tijd zitten we met het probleem van de steeds verder dichtslibbende wegen in Barneveld. We zijn er niet met het extra stimuleren van de fiets en het OV, hoewel we dat zeer zeker moeten blijven doen en ook moeten intensiveren, vandaar ook onze steun voor het amendement van Lokaal Belang, maar dat is onder andere voor onze inwoners die in Barneveld hun werk hebben of hun werk goed kunnen bereiken met het OV. Echter we hebben ook veel ondernemers in de bouw en het transport die regionaal, landelijk en internationaal werkzaam zijn. Barneveld staat bekend om zijn grote ondernemersgeest. De Regio Veluwe, waar gemeente Barneveld ook toe behoord, staat in de top 10 van Nederland als regio met de meeste vestigingen van bedrijven. Om die positie op z’n minst te behouden moet er wat gebeuren om het probleem van het dichtslibben van de wegen het hoofd te bieden. En voorzitter, daarom roepen we de wethouder op om met de ondernemers in gesprek te gaan en neem in deze overleggen geïnteresseerde inwoners mee om zo gezamenlijk te kijken hoe we deze periode tot 2029 gaan overbruggen, niets doen is geen optie!

"Niets doen is geen optie!"

In lijn met dit punt willen we als laatste nog noemen het vervangen van de brug in de Lunterseweg. Ook hier heeft onze fractie een vraag over gesteld en gaf het college aan dat voor de vervanging van de brug de Lunterseweg drie maanden dicht gaat. U zult begrijpen dat dit bij inwoners en ondernemers veel vragen opriep. We roepen het college op om vroegtijdig met inwoners, ondernemers en kerken in gesprek te gaan over deze tijdelijke afsluiting waarbij we als SGP-fractie ons echt afvragen of de afsluiting zolang moet duren. We vragen de wethouder om een toezegging dat serieus gekeken wordt of deze termijn aanzienlijk korter gemaakt worden.

Voorzitter het zal u duidelijk zijn dat de SGP-fractie grote zorgen heeft over de bereikbaarheid van onze gemeente de komende jaren. De SGP-fractie zal daarom constructief met u als raad en college blijven zoeken naar oplossingen om Barneveld bereikbaar te houden.