14 maart 2024

RAADSVERGADERING | Adviesrecht huisvesting arbeidsmigranten

De fracties van CU en Pro'98 dienden een motie in om het adviesrecht uit te breiden met rechten om te adviseren bij huisvesting van arbeidsmigranten. Jan Top had daarbij onderstaande bijdrage.

Op 1 januari jl. is de nieuwe landelijke Omgevingswet in werking getreden. Doordat dit verschillende keren is uitgesteld, heeft de voorbereiding in onze gemeente een lange doorlooptijd gehad.

Reeds in februari 2022 hebben we als gemeenteraad een besluit genomen over onder andere de adviesrechten voor ons als raad. Dit is gedaan voor 23 categorieën.

Het gaat bij dit agendapunt over categorie 8.2. Ik zal deze voorlezen: “Het gebruiken van gronden en/of bouwwerken voor (gebruikswijziging) inzake logiesfuncties voor werknemers of de opvang van asielzoekers of andere categorieën vreemdelingen”.

Oktober vorig jaar is het initiatief van een private onderneming naar buitengekomen voor huisvesting arbeidsmigranten aan de Oud Vellerseweg. Het plan zelf en de wijze waarop een en ander naar buiten is gekomen, heeft de omliggende buurtbewoners stevig verrast.

In de afgelopen maanden was het lange tijd onduidelijk of wij als gemeenteraad hierin een rol hadden en zo ja, welke dan. De partijen Pro98 en ChristenUnie hebben dit aangegrepen om met een motie te komen. Het doel van de motie is het adviesrecht voor de bovengenoemde categorie alsnog toe te staan.

Allereerst namens de SGP-fractie waardering voor het werk wat hierin is gestopt. Vervolgens kan ik aangegeven dat we als fractie begrijpen dat de aanpassing wordt voorgesteld, alhoewel het wel voelt als “incidentenpolitiek”. We hebben één situatie, we zijn nog geen 3 maanden onderweg met de Omgevingswet en nu al komt er een voorstel voor aanpassing. Bovendien moeten we als raad oppassen dergelijke zaken te snel politiek te maken.

Echter alles overziende lijkt dit toch een goede keuze: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaaldHuisvesting van arbeidsmigranten en asielzoekers hebben immers een hoog politiek gehalte en hebben de nodige impact voor betrokkenen. Bespreking van deze zaken moeten we als gemeenteraad willen doen. We zullen daarom voor de motie stemmen.

Voorzitter, tenslotte terug naar het plan Oud Vellerseweg. Ik hecht eraan duidelijk te maken dat het eventueel aannemen van deze motie geen gevolgen meer heeft voor het proces rondom dit plan. Als SGP hopen we dat de buurtbewoners en de initiatiefnemer gezamenlijk tot een goed en gedragen plan komen.