11 april 2019

Raadsonderzoek n.a.v. zandkwestie

Vanavond werd tijdens een extra ingelaste raadsvergadering gesproken over een raadsonderzoek n.a.v. de zandkwestie die Barneveld al lange tijd bezig houdt. Dit raadsonderzoek zal gaan plaatsvinden onder leiding van Bas Eenhoorn. Lees hieronder de bijdrage van onze fractievoorzitter Koos van der Tang, die kort aangaf waarom hij een raadsonderzoek een goede zaak vind en op welke manier dit volgens de SGP moet gaan plaatsvinden.

Mijnheer de voorzitter,

Er is veel gebeurd de achterliggende maanden. Het is daarom een goed initiatief vanuit de 2 oppositiepartijen Burger Initiatief en de VVD, dat er door een onafhankelijke commissie wordt gekeken naar het handelen van de betrokkenen in die periode en welke lessen we daar met zijn allen uit kunnen trekken.

We hebben als raad besloten de onderzoeksopdracht te laten formuleren door het Presidium en die ligt nu voor. Wat de SGP betreft is dit een goede opdracht. We hebben samen een moeilijke periode doorgemaakt en het is nuttig om terug te kijken om vast te stellen wat er goed ging en wat beter kan. De opdracht is zorgvuldig opgesteld. We vinden het als SGP belangrijk dat het  onderzoek zich richt  op  de  vraag  hoe  door  alle  betrokkenen  in  relatie  tot  hun  rollen  en verantwoordelijkheden is omgegaan met de zandkwestie, waarbij niet alleen de interactie tussen raad en college  dient  te  worden  beschouwd,  maar  ook  de  interactie  tussen  de  gemeente  en  de  samenleving (bewoners  en  klankbordgroep  bewoners)  en  andere  betrokkenen,  zoals  de  omgevingsdiensten  en  de provincie.

Wij kunnen ons ook goed vinden in de voorgestelde personen die zitting zullen hebben in de commissie, evenals in de taakverdeling. Het instellen van een klankbord groep is een goede zaak. Wij zien dit niet als een taak van het Presidium maar kunnen wel instemmen met het benoemen van de leden van het Presidium in de Klankbordgroep.

De 7 amendementen die Lokaal Belang heeft ingediend zullen wij niet steunen omdat wij van mening zijn dat die de zorgvuldig opgestelde opdracht op elementaire punten aantast. Wij vinden het belangrijk dat er geen dingen dubbel worden gedaan, dat we ook kijken naar ons eigen functioneren als raad. Daarbij hebben we niet de behoefte om elkaar af te rekenen maar om samen lessen te trekken. Wzijn van mening dat de oorspronkelijke opdracht voldoet aan diebehoefte.

In de motie van de VVD wordt voorgesteld om een ingangscontrole in te stellen. Wij zijn van mening dat het de taak van de provincie is, om toezicht te houden op bedrijven die grond reinigen. Wij zien een ingangscontrole als een controle op het functioneren van het reinigingsproces. Dat is geen taak van de gemeente. Derhalve steunen wij deze motie niet.

De SGP is akkoord met het  instellen van een onderzoekscommissie overeenkomstig het voorliggende raadsvoorstel.

Ik dank u wel.