9 november 2016

Programmabegroting

Voor ons ligt de Programmabegroting 2017. Het is gewoonte bij de SGP dat de portefeuillehouder financiën de begroting behandelt. Die gewoonte heb ik niet willen doorbreken en vandaar dat ik hier voor het eerst als raadslid sta. Onze gewaardeerde griffier gaf mij een tijdje terug mee: “Zorg dat je eerste bijdrage over een aansprekend onderwerp gaat.” Nu, de programmabegroting lijkt me daarvoor zeker geschikt.

Voordat ik inga op de begroting en de diverse programma’s een stukje inleiding en wel met als noemer “Bid en werk”, oftewel bidden en werken. Dat typeert ons als SGP: principieel én praktisch. Wij vinden de basis van ons handelen terug in de Bijbel, het Woord van God. Hij gaat over al het leven, waar we in deze “Week van het Leven” in het bijzonder bij stilstaan. Tot Hem bidden wij voor alle inwoners van onze gemeente, in het bijzonder voor die inwoners die het moeilijk hebben, die ziek zijn, geen werk hebben, in armoede leven, uit hun eigen land gevlucht zijn of wat er dan ook mag zijn. Voor hen allen willen en moeten we er als gemeente zijn. Ons gebed is er ook voor het bestuur van onze gemeente: het college van burgemeester en wethouders, alle ambtenaren en ons als raad.

Het woord ‘werken’ past bij onze bloeiende en dynamische gemeente. Een gemeente met inwoners vol ondernemerszin, met handelsgeest, met een gezonde arbeidsethos. We steken graag de handen uit de mouwen. Dit uit zich in een relatief laag werkloosheidspercentage, veel gezonde bedrijven en een goed winkelbestand. Opnieuw zijn we de MKB-vriendelijkste gemeente van Gelderland. We hebben een groot en gevarieerd woningaanbod. Een mooie gemeente dus om in te wonen en te werken.

Ook als gemeentebestuur zijn we ambitieus. De onlangs vastgestelde Strategische Visie 2030 voorziet onder andere in een groei naar 65.000 tot 70.000 inwoners. Om dat te faciliteren bouwen we meer huizen dan ooit te voren, we zorgen voor bedrijfsterreinen én voor een goede infrastructuur. Daarbij hoort uiteraard een goed sociaal klimaat, zeker ook voor de zwakkeren in onze samenleving. Het is bij dit alles van belang dat we ons eigen dorpse, christelijke karakter behouden.

Kijken we naar de begroting: die laat voor 2017 een prima positief resultaat zien van 158.000 euro. Wat de SGP betreft is de begroting een goede vertaling van de kadernota.

Programma 1 – Participatie en ondersteuning
De SGP vindt het van groot belang dat de taalachterstand van leerlingen voortvarend wordt opgepakt. Daarbij moet nadrukkelijk de samenwerking worden gezocht met scholen, de bibliotheek en de ouders.

Kindermishandeling en huiselijk geweld is een onderwerp waarop nog een groot taboe rust. De burger moet maximaal gestimuleerd worden om signalen die er zijn bij vertrouwenspersonen in maatschappelijke organisaties zoals Elan Barneveld en bij kerken neer te leggen. In de visie van de SGP spelen de maatschappelijke organisaties een grote rol om het thema bespreekbaar te maken. Het plan van aanpak spreekt van ambitie op dit gebied. De SGP ziet uit naar de uitvoering van dit plan.

De transformatie van de jeugdhulp is een belangrijk speerpunt. Er is op dit moment sprake van een groot financieel tekort. Er moet aandacht zijn voor nieuwe laagdrempelige initiatieven die zich met name richten op het preventieve vlak. De SGP ziet als belangrijk voorbeeld de samenwerking met huisartsen die wordt geoptimaliseerd. Samen met maatschappelijke organisaties, huisartsen, scholen, kerken en niet te vergeten de ouders moet er samengewerkt worden waarbij het belang van het kind voorop staat.

Programma 2 – Bedrijvigheid en bereikbaarheid
Wat betreft de rondweg Barneveld-Oost is de SGP blij om te constateren dat het college – in lijn met de vorig jaar aangenomen motie die toen door de SGP is ingebracht – financiële middelen opzij zet zodat tot aanleg op termijn kan worden overgegaan. We zien de voorstudie van deze rondweg met spanning en vertrouwen tegemoet! We hebben in de commissievergadering begrepen dat de plannen binnenkort worden gepresenteerd, hierbij de concrete vraag aan het college wanneer we dit kunnen verwachten.

Positief zijn wij als het gaat om de ontwikkeling van bedrijventerrein Harselaar-Zuid. We hebben er jaren op gewacht: nu blijkt dat het in een behoefte voorziet.

Wat betreft het knooppunt A1-A30 ondersteunen we als SGP van harte de diverse lobbies en acties die worden uitgevoerd om dit knooppunt verbeterd te krijgen. Deze verbetering is zeer noodzakelijk voor de doorstroming op de snelwegen die onze gemeente doorkruisen. Files en stagnaties kosten veel geld en zijn erg slecht voor het milieu.

Programma 3 – Woon- en leefomgeving
We waarderen de inzet en inspanningen van het college om de overlast door alcohol en drugs te verminderen. Enerzijds hechten wij aan praktische oplossingen als voorgesteld rond het horecaplein, anderzijds aan structurele inzet en handhaving van de regels door boa's en politie.

De SGP is tevreden over de inzet van het college om een inhaalslag te maken met de bouw van sociale woningbouw om vraag en aanbod in deze sector beter op elkaar te laten aansluiten. Dit is van belang om te kunnen voorzien in de behoefte voor onze eigen inwoners, zeker ook gezien de toename van het aantal statushouders.

Wij hechten veel waarde aan het vitaal houden van alle kernen en we vinden het dan ook van groot belang dat er in de meeste kernen voor eigen behoefte woningen worden gerealiseerd. Van belang hierbij is dat vraag en aanbod van alle type woningen in evenwicht blijft en dat er geen gat valt tussen de huidige en de toekomstige plannen. De SGP vraagt een toezegging van de wethouder om maatregelen te nemen zodat in de toekomst per woonkern snel op de woningbouwbehoefte kan worden in gespeeld.

De SGP waardeert de inzet van onze agrarische sector. Men heeft daar met tegenslagen te maken. Slechte prijzen met als gevolg minimale marges of zelfs verlies wat betreft de financiële resultaten. Dit terwijl ook de wet- en regelgeving de agrarische bedrijven niet altijd even gunstig gezind is. Onze vraag aan het college is: wat bent u van plan om te gaan doen om onze agrariërs door het economisch zware weer te loodsen? Kortom, welke concrete activiteiten kunnen we van het college op dit punt verwachten?

Wat betreft het speerpunt Energie: de doelstellingen in de energievisie zijn 2% energiebesparing per jaar en in 2020 20% duurzame energie. Graag vernemen wij van de wethouder hoever we op dit moment staan met de realisering van dit programma.

Programma 4 – Bestuur en interne dienstverlening
Als het gaat om de informatievoorziening en dienstverlening waardeert de SGP het feit dat er gewerkt gaat worden aan verbeteringen van de website en de digitale afhandeling. Dat is in het huidige digitale tijdperk van belang. We waarderen echter ook dat de inwoners de keuze houden tussen digitaal en traditioneel.

Wat betreft de belastingen: positief dat deze over het algemeen stijgen met uitsluitend de inflatiecorrectie. Het is voor de SGP belangrijk dat dit ook in de toekomst zo blijft. Voor ons blijft immers gelden: bezuinigingen gaan vóór lastenverzwaring voor de burger.

Het zal duidelijk zijn, de SGP is content met de ontwerp programmabegroting zoals die voorligt. Wij zullen deze dan ook steunen. We willen het college, de ambtenaren, alle collega-raadsleden en alle andere betrokkenen bedanken voor de goede samenwerking. We wensen een ieder in zijn of haar verantwoordelijkheid van harte wijsheid en Gods zegen toe.