5 februari 2020

Openingstijd winkels op christelijke feestdag

Vanavond werd tijdens de raadsvergadering van 5 februari 2020 het openen van winkeltijden op 2e feestdagen aan te passen besproken. Pro ’98 en Lokaal Belang dienden hiertoe een motie in. Hieronder leest u de bijdrage van de SGP.

Voor ons ligt de motie om de openingstijden voor winkels op feestdagen aan te passen. Enerzijds om duidelijkheid te verschaffen aan de winkeliers door de verschillende openingstijden af te schaffen die er nu zijn en anderzijds om alle winkeliers de gelegenheid te geven de hele dag open te kunnen zijn.

Van met name het laatste is de SGP geen voorstander. In Barneveld zijn we altijd gewend om de belangen van alle inwoners te wegen. In Barneveld is er een grote groep mensen die op de Christelijke feestdagen graag in alle rust ‘s morgens de kerk wil bezoeken. Er zijn ook andere die op deze dag willen klussen of boodschappen willen doen. En omdat de SGP een tweede Christelijke Feestdag niet gelijk stelt aan de zondag maar wel aan beide groepen tegemoet wil komen hebben wij een amendement op de motie ingediend die wel recht doet aan de hele samenleving namelijk dat alle winkels om 12.00 uur open mogen op een tweede christelijke feestdag.

En voorzitter deze nuance hebben we ook gemist in de bestuurlijke reactie van het college. Het college gaat wel erg makkelijk voorbij aan de gevoelens die er leven bij de Christelijke achterban in de gemeente Barneveld. En ook de argumentatie vinden we mager. Het argument dat in de praktijk blijkt dat ondernemers behoefte hebben aan meer vrijheid is maar beperkt tot een erg klein deel van de ondernemers. Ook de argumentatie dat het geen negatieve effecten heeft op de zondagsrust is niet echt een argument. De voorliggende motie spreekt immers niet over het aanpassen artikel 2 lid 3 en dit is daarom zo wie zo niet aan de orde. Het derde argument dat de duidelijkheid en handhaafbaarheid beter zou zijn als winkels de hele dag open zijn is ons ook niet duidelijk. Dit is namelijk ook duidelijk als alle winkels om 12.00 uur open mogen zijn. Waarom is het college niet in gesprek gegaan met de winkeliersverenigingen en andere  belanghebbende zoals kerken voordat ze met een gewogen en evenwichtige bestuurlijke reactie kwamen.

Tevens gaat het college niet in op de parkeerproblematiek die kan ontstaan. Openbare parkeerplaatsen worden ’s morgens gebruikt door kerkgangers en hier komt nu het winkelend publiek bij. Gaat het college op deze dagen dan ook betaald parkeren invoeren? Het lijkt de SGP onwenselijk dat kerkgangers de dupe worden van een verruiming van de openingstijden. Graag uw toezegging dat dit op tweede feestdagen niet gaat gebeuren.

Voorzitter de SGP hecht er waarde aan om de Christelijke traditie van de tweede feestdagen in ere te houden en zou het daarom betreuren als ook de ochtend opengesteld wordt voor de winkels. Dit komt de samenleving in Barneveld niet te goede. Ons amendement doet recht aan alle inwoners in Barneveld!