5 februari 2020

Op weg naar windenergie

We gaan in Barneveld beginnen met gesprekken over de mogelijke locaties voor windmolens. Hiervoor worden winddialogen opgestart. Hierover werd vanavond in de gemeenteraadsvergadering gesproken. Vanuit de SGP nam Wout Hazeleger aan deze discussie deel.

Het raadsvoorstel begint met het starten van een winddialoog. De SGP vindt het belangrijk om de inwoners en belanghebbenden zo vroeg mogelijk te betrekken bij de locaties die het meest kansrijk zijn. Deze dialoog is gepland in de komende maanden maart, april en mei. De omgevingen die concreet in het MER genoemd worden zijn: Zwartebroek(3), Kallenbroek(1), Havikhorst(1), Moorsterbeek(3) en Harselaar(8). In totaal maximaal 16 potentiele windmolens.

Tijdens de commissievergadering hebben we als SGP een motie (inmiddels een amendement) aangekondigd om het gebied ten noorden van de A1 (van locatie 5) uit te sluiten. Het college stelt in het Raadsbesluit voor om dit gebied buiten de winddialoog te houden. Het doel van het amendement is om dit punt aan te scherpen en dit gebied ook af te voeren als potentiele ontwikkellocatie in de structuurvisie.

Het organiseren van de winddialoog voor de kansrijke locaties kan worden opgestart. Volgens de planning vinden deze avonden plaatsen in de maanden maart t/m juni. De SGP vindt het belangrijk dat deze dialoog zo dicht mogelijk bij het betrokken gebied wordt georganiseerd. Kan het college toezeggen om zich hiervoor in te spannen en dat deze bijeenkomsten niet allemaal in Barneveld dorp plaats vinden?

De locaties die niet kansrijk lijken worden vooral gehinderd door Defensiebelangen zoals laagvlieggebieden en de aanwezigheid van de gevechtsradar in Nieuw-Milligen. Op termijn kan dit wellicht wijzigen en daarom vinden het verstandig om deze locaties mee te nemen in het vervolgproces.

Is het plaatsen van windmolens een doel op zich? Wat de SGP betreft niet. We hebben echter als gemeenteraad in de energievisie 2015 de doelstelling opgenomen om tot een energie neutrale gemeente te komen. In de samengestelde Energiemix 2015-2020 staat dat dit alleen bereikt kan worden met de plaatsing van windturbines.

De SGP-fractie kan instemmen met het proces, op weg naar de structuurvisie windenergie in Barneveld.