7 juli 2021

Oostbroek Kootwijkerbroek

Ruim 100 woningen erbij aan de oostzijde van Kootwijkerbroek, dat wil toch iedereen? Wout Hazeleger heeft er namens de SGP een positieve bijdrage geleverd over het plan Oostbroek I in Kootwijkerbroek. Lees de bijdrage hieronder.

Het bestemmingsplan Oostbroek I is een langdurig proces geworden. Reeds in september 2020 hebben we als SGP schriftelijke vragen gesteld over de urgentie en de snelheid van de procedure. De inspraakreacties en het overleg met de samenwerkende partijen heeft meer tijd gekost dan gepland. Zorgvuldigheid staat voorop, waarbij de zorgen over de situatie van Davelaar Oliehandel niet voorbij zijn. Uit de stukken blijkt dat de normen voldoen en dat de afstanden uit de grens voldoende zijn. De SGP vindt deze tijdelijke situatie acceptabel, zeker met het oog op een aantal andere pompstations in onze andere kernen.

Wat de SGP betreft is alles er op gericht om de verplaatsing van Davelaar Oliehandel mogelijk te maken, in aanloop naar Oostbroek II. Kan het college toezeggen om zich hier maximaal voor in te spannen?

De afwikkeling van het verkeer is wat de SGP betreft voldoende onderzocht. Een voorgestelde rondweg is geen garantie voor de verkeersveiligheid. De snelheid en het verkeersgedrag is zeker zo belangrijk dan meer asfalt.

De SGP kan instemmen met het voorliggende bestemmingsplan Oostbroek I en hoopt dat in Kootwijkerbroek snel gestart kan worden met de langverwachte woningen.